Laboratorioharjoituksia kyberturvallisuuden opiskelijoille
Myllylä, Juuso; Lindfors, Tomi (2017)
Myllylä, Juuso
Lindfors, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283778
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluissa järjestetään nykyään useita virtuaalisia opintojaksoja, joissa ei ole
lähiopetusta. Tällöin opiskelija saattaa kokea oppineensa opintojaksolla käsitellyt aiheet vain
pinnallisella tasolla, sillä hän ei pysty soveltamaan taitojaan käytännössä. Tämä voi aiheuttaa
opiskelijassa turhautumista etenkin, jos hän kokee aiheen mielenkiintoiseksi. Tämän
opinnäytetyön tavoitteena onkin ratkaista tämä ongelma luomalla käytännön harjoituksia
kyberturvallisuudesta kiinnostuneille opiskelijoille, jotta he voivat syventää
oppimisprosessiaan soveltamalla opittuja teoriataitoja käytännön harjoituksissa. Tällöin
opiskelijat saattavat myös löytää itselleen mahdollisen urapolun kyberturvallisuuden parista,
sillä näiden harjoitusten avulla opiskelijat tutustuvat yleisimpiin kyberturvallisuuteen
liittyviin työkaluihin ja ohjelmistoihin.
Opinnäytetyön kehittämistehtävä oli luoda Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran
kampuksella järjestettävään Network Security –opintojaksolle harjoituskokonaisuuksia, jotta
opiskelijoille olisi mahdollista tarjota myös käytännön harjoituksia tukemaan heidän
oppimisprosessia. Opinnäytetyöprosessin alussa ei ollut lainkaan käytännön harjoituksia, joita
opiskelijat olisivat voineet tehdä.
Kehitystyö pohjautui suurin osin oman tiedon ja osaamisen soveltamiseen sekä tutkimukseen,
koska lopputulos muodostui yksi aihealue kerrallaan inkrementaalisen toimintamallin
mukaisesti. Tämän kehittämismenetelmän avulla prosessissa edettiin loogisesti sekä nopeasti.
Kehittämistyötä kehitettiin myös tiiviissä yhteistyössä työelämän edustajan kanssa, sillä
tahdoimme pitää tapaamisia viikoittain varmistaaksemme parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Tämän ansiosta pystyimme korjaamaan kaikki mahdolliset ongelmatilanteet hyvissä ajoin ja
saavutimme toivotut tavoitteet.
Opinnäytetyön lopputuloksena on viisi käytännön harjoituskokonaisuutta, ohjeistukset,
raportti sekä laboratorioympäristö. Harjoituksissa opiskelijat tutustuvat lukuisiin
ohjelmistoihin sekä Linux käyttöjärjestelmän työkaluihin. Raportista luotiin kaksi eri versiota,
pelkkä pohja opiskelijoille ja ohjaajille luotiin versio, josta löytyy oikeat vastaukset.
Keräsimme myös listan mahdollisista jatkokehitysehdotuksista käytännön harjoitusten
parantamiseen. Tärkeimpiä kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten ovat esimerkiksi uusien ja
haastavien harjoitusten luominen sekä laboratorioympäristön kasvattaminen suurempiin
opetustiloihin.
lähiopetusta. Tällöin opiskelija saattaa kokea oppineensa opintojaksolla käsitellyt aiheet vain
pinnallisella tasolla, sillä hän ei pysty soveltamaan taitojaan käytännössä. Tämä voi aiheuttaa
opiskelijassa turhautumista etenkin, jos hän kokee aiheen mielenkiintoiseksi. Tämän
opinnäytetyön tavoitteena onkin ratkaista tämä ongelma luomalla käytännön harjoituksia
kyberturvallisuudesta kiinnostuneille opiskelijoille, jotta he voivat syventää
oppimisprosessiaan soveltamalla opittuja teoriataitoja käytännön harjoituksissa. Tällöin
opiskelijat saattavat myös löytää itselleen mahdollisen urapolun kyberturvallisuuden parista,
sillä näiden harjoitusten avulla opiskelijat tutustuvat yleisimpiin kyberturvallisuuteen
liittyviin työkaluihin ja ohjelmistoihin.
Opinnäytetyön kehittämistehtävä oli luoda Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran
kampuksella järjestettävään Network Security –opintojaksolle harjoituskokonaisuuksia, jotta
opiskelijoille olisi mahdollista tarjota myös käytännön harjoituksia tukemaan heidän
oppimisprosessia. Opinnäytetyöprosessin alussa ei ollut lainkaan käytännön harjoituksia, joita
opiskelijat olisivat voineet tehdä.
Kehitystyö pohjautui suurin osin oman tiedon ja osaamisen soveltamiseen sekä tutkimukseen,
koska lopputulos muodostui yksi aihealue kerrallaan inkrementaalisen toimintamallin
mukaisesti. Tämän kehittämismenetelmän avulla prosessissa edettiin loogisesti sekä nopeasti.
Kehittämistyötä kehitettiin myös tiiviissä yhteistyössä työelämän edustajan kanssa, sillä
tahdoimme pitää tapaamisia viikoittain varmistaaksemme parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Tämän ansiosta pystyimme korjaamaan kaikki mahdolliset ongelmatilanteet hyvissä ajoin ja
saavutimme toivotut tavoitteet.
Opinnäytetyön lopputuloksena on viisi käytännön harjoituskokonaisuutta, ohjeistukset,
raportti sekä laboratorioympäristö. Harjoituksissa opiskelijat tutustuvat lukuisiin
ohjelmistoihin sekä Linux käyttöjärjestelmän työkaluihin. Raportista luotiin kaksi eri versiota,
pelkkä pohja opiskelijoille ja ohjaajille luotiin versio, josta löytyy oikeat vastaukset.
Keräsimme myös listan mahdollisista jatkokehitysehdotuksista käytännön harjoitusten
parantamiseen. Tärkeimpiä kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten ovat esimerkiksi uusien ja
haastavien harjoitusten luominen sekä laboratorioympäristön kasvattaminen suurempiin
opetustiloihin.