Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kaupunkibrändin kehittäminen : Lahti tapahtumien kaupunkina

Tiihonen, Kati (2017)

 
Avaa tiedosto
Tiihonen_Kati.pdf (12.26Mt)
Lataukset: 


Tiihonen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293865
Tiivistelmä
Kaupunkibrändäys on poliittisen elinkeinoelämän uusi ”musta”, jonka vuoksi paikan markkinointiin on alettu kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Globalisaatio ja nykyaikaiset viestintävälineet ovat lisänneet kilpailua kaupunkien kesken, mutta samalla luoneet myös paljon uusia mahdollisuuksia. Kaupunkien täytyy erottautua kilpailijoista ja vahvistaa omaa brändiään. Tapahtumilla on tärkeä rooli kaupunkibrändin ja koko seudun asukkaiden kannalta. Tapahtumat tuottavat kaupungille arvonnousua, joka on mitattavissa matkailutuloina, muuttovoittoina, yritysrakenteiden monipuolistumisena sekä alueen vetovoimatekijöinä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena kaupunkina Lahti näyttäytyy tulevaisuudessa ja mikä on tapahtumien rooli ja merkitys kaupunkibrändityössä ja sen johtamisessa. Sen lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälainen voisi olla brändistrategiamalli, jonka avulla tapahtumakaupunkibrändistä saataisiin yksi menestystekijä Lahden seudulle. Opinnäytetyö toteutettiin Lahti happens –projektin toimeksiantona.
Lahden tämän hetkistä imagollista tilaa selvitettiin teemahaastatteluiden avulla, jossa haastateltavina oli Lahden tapahtumatoiminnan ja aluemarkkinoinnin kannalta merkittävissä tehtävissä toimivia henkilöitä. Lisäksi järjestettiin osallistava työpaja alueen yrittäjäkentässä toimivien henkilöiden kesken tarkoituksena selvittää, minkälaisena kaupunkina Lahti näyttäytyy nyt ja tulevaisuudessa. Kehitystutkielman keskeisenä lähteenä oli teoreettinen lähdekirjallisuus, jossa korostuivat kaupunkibrändin, brändi-identiteetin ja brändistrategian merkitys sekä tapahtumien rooli kaupunkibrändityössä.
Saatujen tulosten myötä voitiin todeta, että Lahdella ei ole vielä vahvaa brändiä, jonka seurauksena syntyi Lahden brändikirja –sapluuna. Brändikirja -sapluunan sisältö koostuisi johdannosta, globaalin työryhmän organisoitumisesta ja esittelystä, kaupunkibrändin kuvaamisesta, brändistrategiasta, brändihierarkiasta, toimialakohtaisista markkinointiviestintästrategioista, elinkeinomarkkinoinnin konseptista sekä graafisesta ohjeistosta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste