Asiakaskokemuksen kehittäminen : case: Kosmetiikkayritys X
Tervo, Mira; Oasmaa, Suvi (2017)
Tervo, Mira
Oasmaa, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää Kosmetiikkayritys X:n asiakaskokemusta. Tutkimusongelmana oli etsiä ristiriitoja Kosmetiikkayritys X:n keskijohdon näkemysten ja asiakaspalvelun nykytilanteen välillä. Tavoitteena oli löytää ristiriitoja näiden välillä ja luoda kehityssuunnitelma niiden ratkaisemiseksi. Kehityssuunnitelman avulla Kosmetiikkayritys X voi kehittää asiakaspalveluaan henkilökohtaisemmaksi.
Tutkimuksen toimeksiantajana ja projektin tilaajana toimi konsultointiyritys Miglio Oy. Tutkimuskohteena oli Kosmetiikkayritys X:n asiakaspalvelu. Tietoperustana käytettiin myyntiprosessia, asiakaskokemusta ja asiakaspalvelua. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusaineiston keruun yhdistelmää. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin osallistavalla havainnoinnilla, Mystery shopping –menetelmällä ja haastattelulla. Kvantitatiivinen osuus toteutettiin verkkokyselylomakkeella. Kohderyhmänä kvalitatiivisessa tutkimusosiossa oli 20 – 26 –vuotiaat naiset ja kvantitatiivisessa Kosmetiikkayritys X:n keskijohdon henkilöt.
Ristiriitoja kyselyn vastausten ja havainnointien välillä oli eniten myyntiprosessin ensikosketusvaiheessa sekä tarvekartoituksessa. Esiin nostettiin kolme ristiriitaa: asiakkaan huomiointi hänen tullessa myymälään, avun saanti ja johtopäätösten teko. Näiden ristiriitojen ratkaisemiseksi luotiin kehityssuunnitelma myyjien jatkuvaan kouluttamiseen. Kehitystä mitataan säännöllisillä Mystery shopping –tutkimuksilla. Koulutusten pääpainoina on kehittää myyjien asiakaspalvelua henkilökohtaisemmaksi, lisätä varmuutta ja tuoda yrityksen johtoa lähemmäs suorittavaa tasoa.
Tutkimuksen toimeksiantajana ja projektin tilaajana toimi konsultointiyritys Miglio Oy. Tutkimuskohteena oli Kosmetiikkayritys X:n asiakaspalvelu. Tietoperustana käytettiin myyntiprosessia, asiakaskokemusta ja asiakaspalvelua. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusaineiston keruun yhdistelmää. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin osallistavalla havainnoinnilla, Mystery shopping –menetelmällä ja haastattelulla. Kvantitatiivinen osuus toteutettiin verkkokyselylomakkeella. Kohderyhmänä kvalitatiivisessa tutkimusosiossa oli 20 – 26 –vuotiaat naiset ja kvantitatiivisessa Kosmetiikkayritys X:n keskijohdon henkilöt.
Ristiriitoja kyselyn vastausten ja havainnointien välillä oli eniten myyntiprosessin ensikosketusvaiheessa sekä tarvekartoituksessa. Esiin nostettiin kolme ristiriitaa: asiakkaan huomiointi hänen tullessa myymälään, avun saanti ja johtopäätösten teko. Näiden ristiriitojen ratkaisemiseksi luotiin kehityssuunnitelma myyjien jatkuvaan kouluttamiseen. Kehitystä mitataan säännöllisillä Mystery shopping –tutkimuksilla. Koulutusten pääpainoina on kehittää myyjien asiakaspalvelua henkilökohtaisemmaksi, lisätä varmuutta ja tuoda yrityksen johtoa lähemmäs suorittavaa tasoa.