Bioetanolin liikennekäytön kehittäminen : E85-muutossarjan testaus
Hollmén, Iida (2017)
Hollmén, Iida
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054212
Tiivistelmä
Bioetanolin liikennekäytön lisääminen ja kehittäminen on ajankohtaista, jotta liikenteen päästöjen vähentämiseen kohdistuvat tavoitteet saavutettaisiin. Tavallisessa bensiiniautossa voidaan alkaa käyttää bioetanolipohjaista E85-polttoainetta tekemällä autoon etanolikonversio, jossa ajoneuvoon asennetaan E85-muutossarja.
Opinnäytetyö on laadittu Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry:lle, joka kiinnostui tarjoamaan jäsenilleen etanolikonversion edulliseen jäsenhintaan. MTK kokosi testiryhmän testaamaan E85-polttoaineen käyttöön siirtymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko muutossarjan asennus ja E85-polttoaineella ajo taloudellisesti kannattavaa tavalliselle autoilijalle sekä aiheuttaako tekninen toimivuus muutostarpeita ajo- ja käyttötottumuksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee liikenteen biopolttoaineita ja niihin liittyvää verotusta sekä pohtii biopolttoaineiden haasteita ja tulevaisuutta keskittyen Suomen tilanteeseen. Lisäksi kerrotaan muutossarjan asennuksesta ja toiminnasta sekä etanolikonversion jälkeen ajoneuvolle tehtävästä muutoskatsastuksesta. Tutkimusosuudessa on analysoitu testiryhmän kokemuksia, laskettu testiryhmän ajopäiväkirjojen pohjalta taloudellista kannattavuutta ja tehty herkkyystarkasteluja taloudelliseen kannattavuuteen.
Tulokseksi saatiin, että testaajat kokivat E85-polttoaineen käyttämisen helppona ja hyvänä vaihtoehtona. Testiryhmän keskiarvoista laskettujen tulosten perusteella muutossarjan hankinta osoittautui myös taloudellisesti kannattavaksi vaihtoehdoksi. Suuria säästöjä korkeaseosetanolilla ajettaessa ei testiryhmän keskiarvojen perusteella saavuteta ja kannattavuus on altis etanolikonversion ja polttoaineen hinnan sekä verotuksen muutoksille. Ympäristöystävällisemmän polttoaineen ja kotimaisen työn arvostajalle siirtyminen bioetanolin käyttöön on kuitenkin kannattava muutos, josta bonuksena voi saada hieman säästöä polttoainekuluissa.
Opinnäytetyö on laadittu Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry:lle, joka kiinnostui tarjoamaan jäsenilleen etanolikonversion edulliseen jäsenhintaan. MTK kokosi testiryhmän testaamaan E85-polttoaineen käyttöön siirtymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko muutossarjan asennus ja E85-polttoaineella ajo taloudellisesti kannattavaa tavalliselle autoilijalle sekä aiheuttaako tekninen toimivuus muutostarpeita ajo- ja käyttötottumuksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee liikenteen biopolttoaineita ja niihin liittyvää verotusta sekä pohtii biopolttoaineiden haasteita ja tulevaisuutta keskittyen Suomen tilanteeseen. Lisäksi kerrotaan muutossarjan asennuksesta ja toiminnasta sekä etanolikonversion jälkeen ajoneuvolle tehtävästä muutoskatsastuksesta. Tutkimusosuudessa on analysoitu testiryhmän kokemuksia, laskettu testiryhmän ajopäiväkirjojen pohjalta taloudellista kannattavuutta ja tehty herkkyystarkasteluja taloudelliseen kannattavuuteen.
Tulokseksi saatiin, että testaajat kokivat E85-polttoaineen käyttämisen helppona ja hyvänä vaihtoehtona. Testiryhmän keskiarvoista laskettujen tulosten perusteella muutossarjan hankinta osoittautui myös taloudellisesti kannattavaksi vaihtoehdoksi. Suuria säästöjä korkeaseosetanolilla ajettaessa ei testiryhmän keskiarvojen perusteella saavuteta ja kannattavuus on altis etanolikonversion ja polttoaineen hinnan sekä verotuksen muutoksille. Ympäristöystävällisemmän polttoaineen ja kotimaisen työn arvostajalle siirtyminen bioetanolin käyttöön on kuitenkin kannattava muutos, josta bonuksena voi saada hieman säästöä polttoainekuluissa.