Yrityksen kansainvälistymisstrategia
Väistö, Harri (2017)
Väistö, Harri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054237
Tiivistelmä
Globalisoitunut liiketoimintaympäristö edellyttää yrityksiltä kansainvälistymistä entistä varhaisemmassa vaiheessa ja nopeammalla tahdilla. Kansainvälistyminen ja uusille kohdemarkkinoille laajeneminen vaativat pitkäjänteistä kehittämistyötä. Perinteisesti yritykset ovat kansainvälistyneet maltillisin askelin alkaen viennistä ja edeten vaativampiin operaatiomuotoihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kansainvälistymiseen liittyviä syitä, esteitä ja haasteita sekä erilaisia operaatiomuotoja. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajana toimivalle yritykselle kansainvälistymisstrategia sekä selkeä suunnitelma tuotteen viemiseksi kansainvälisille markkinoille.
Opinnäytetyön lähestymistapoina käytettiin konstruktiivista tutkimusta sekä toimintatutkimusta soveltuvilta osin. Tiedonhankinnan menetelminä käytettiin haastattelua sekä havainnointia. Haastateltavat kansainvälisen kaupan asiantuntijat koostuivat yrityskummeista sekä vankan kansainvälisen kaupan kokemuksen omaavista yrityspäättäjistä. Teoriatiedon ja tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen on pitkä ja monitahoinen prosessi, johon ei ole olemassa yhtä oikeaa strategiaa. Yrityksen tulee varautua useaan erilaiseen vaihtoehtoiseen kansainvälistymisstrategiaan. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille kokonaan uusi liiketoiminta-alue sekä useita jatkokehitettäviä hankkeita, jotka liittyvät tuotteen kehittämiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kansainvälistymiseen liittyviä syitä, esteitä ja haasteita sekä erilaisia operaatiomuotoja. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajana toimivalle yritykselle kansainvälistymisstrategia sekä selkeä suunnitelma tuotteen viemiseksi kansainvälisille markkinoille.
Opinnäytetyön lähestymistapoina käytettiin konstruktiivista tutkimusta sekä toimintatutkimusta soveltuvilta osin. Tiedonhankinnan menetelminä käytettiin haastattelua sekä havainnointia. Haastateltavat kansainvälisen kaupan asiantuntijat koostuivat yrityskummeista sekä vankan kansainvälisen kaupan kokemuksen omaavista yrityspäättäjistä. Teoriatiedon ja tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen on pitkä ja monitahoinen prosessi, johon ei ole olemassa yhtä oikeaa strategiaa. Yrityksen tulee varautua useaan erilaiseen vaihtoehtoiseen kansainvälistymisstrategiaan. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille kokonaan uusi liiketoiminta-alue sekä useita jatkokehitettäviä hankkeita, jotka liittyvät tuotteen kehittämiseen.