Valikoimahallinnan suunnittelijan toiminnan kehittäminen : case: Heinon Tukku
Jämsén, Jarno (2017)
Jämsén, Jarno
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074387
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Heinon Tukun valikoimahallinnan suunnittelijan toimenkuvausta ja valikoimahallinnan suunnittelijan työtehtävien kehittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia teoreettisesta näkökulmasta kohdeyrityksen valikoimahallinnan suunnittelijan työtehtäviä, kehittää valikoimahallinnan suunnittelijan sidosryhmien välistä yhteistyötä sekä luoda uusia ja kehittää olemassa olevia työkaluja päivittäisissä toiminnoissa.
Tietoperusta osuudessa kuvaillaan kohdeyritystä Heinon Tukkua, hankintatoimintaa sekä valikoimahallinnan suunnittelijan työtehtäviin liittyvää teoriaa. Opinnäytetyön lopussa kuvaillaan opinnäytetyössä käytettyä tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluiden avulla saatiin kuvausta nykytilanteesta ja valikoimahallinnan haasteista. Suurimpana haasteena nähtiin tuoteavausprosessi ja sen kehittäminen.
Tutkielman tulosten arviointi koettiin laadukkaaksi niin haastateltavien, opinnäytetyön tekijän kuin työnantajan näkökulmasta. Tutkielman perusteella voidaan tulkita, että kohdeyrityksen kehittämiskohteita valikoimanhallinnassa on tuoteavausprosessin kehittäminen, olemassa olevien tilastotyökalujen kehittäminen ja uusien tilastojen luonti.
Tietoperusta osuudessa kuvaillaan kohdeyritystä Heinon Tukkua, hankintatoimintaa sekä valikoimahallinnan suunnittelijan työtehtäviin liittyvää teoriaa. Opinnäytetyön lopussa kuvaillaan opinnäytetyössä käytettyä tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluiden avulla saatiin kuvausta nykytilanteesta ja valikoimahallinnan haasteista. Suurimpana haasteena nähtiin tuoteavausprosessi ja sen kehittäminen.
Tutkielman tulosten arviointi koettiin laadukkaaksi niin haastateltavien, opinnäytetyön tekijän kuin työnantajan näkökulmasta. Tutkielman perusteella voidaan tulkita, että kohdeyrityksen kehittämiskohteita valikoimanhallinnassa on tuoteavausprosessin kehittäminen, olemassa olevien tilastotyökalujen kehittäminen ja uusien tilastojen luonti.