Yritys X:n hyödyt platinakumppanuudesta : case: Oracle Cloud Day
Hynninen, Peppi (2017)
Hynninen, Peppi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704094474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704094474
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Liiketalouden koulutusohjelma
Tradenomi (AMK)
Peppi Hynninen
Yritys X:n hyödyt platinakumppanuudesta: Case Oracle Cloud Day
Vuosi 2017 Sivumäärä 47
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Yritys X:n platinakumppanuuden hyötyjä Oracle Cloud Dayssä ja antaa kehitysehdotuksia Yritys X:n toiminnan tueksi. Tarkoituksena oli saada erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen yritykselle selkeä ja toimiva ratkaisu platinakumppanuuden toimintamalliin, jota hyödynnetään seuraavissa Oracle Cloud Day tapahtumissa ja selvittää tulisiko heidän jatkaa platinakumppaninan tulevaisuudessakin. Opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona Yritys X:lle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kumppanuuteen, BtoB markkinointiin ja tapahtumamarkkinointiin liittyvään kirjallisuuteen ja internet lähteisiin. Tietoperustassa käsiteltiin kumppanuuden eri osa-alueita, BtoB markkinoinnin prosesseja ja prosessin loppupäätä ja tapahtumamarkkinoinnin suunnitelmaa ja sponsorointia.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä haastattelua, e-lomaketta ja dokumenttianalyysia. Haastattelussa tutkittiin Yritys X:n ja Oraclen tuntemuksia platinakumppanuudesta, E-lomakkeessa kartoitettiin Yritys X:n potentiaalisten asiakkaiden kokemuksia liidihaastattelusta ja dokumenttianalyysissa vertailtiin liidien määrää liidihaastatteluiden määrään.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X hyötyi platinakumppanuudesta. Kaikki Yritys X:n ja Oraclen edustajat, jotka olivat tapahtumassa, olivat tyytyväisiä tapahtuman sisältöön ja tuloksiin. Yritys x sai platinakumppanuuden ansiosta merkittäviä uusia potentiaalisia asiakkaita ja Yritys x:n tunnettavuus parani.
Tutkimuksesta selvisi myös, että Yritys X:n tulisi kehittää liidienhankintaansa paremmaksi ja panostaa enemmän tapahtumamarkkinointiin. Heidän tulisi myös lisätä wow-efektejä tarjoomaan ja selkeyttää tavoitteitaan tapahtuman osalta.
Kehitysehdotuksena yritykselle esitettiin, että tapahtuman suunniteluun ja onnistuneeseen läpivientiin tulee Yritys X:n lisätä resursseja. Resurssien lisäys onnistuu siten, että Yritys X rekrytoi enemmän henkilöitä huolehtimaan tapahtuman onnistumisesta ja tapahtuman tavoitteiden asettamisesta.
Asiasanat: Kumppanuus, Markkinointi, BtoB markkinointi, Tapahtuma
Liiketalouden koulutusohjelma
Tradenomi (AMK)
Peppi Hynninen
Yritys X:n hyödyt platinakumppanuudesta: Case Oracle Cloud Day
Vuosi 2017 Sivumäärä 47
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Yritys X:n platinakumppanuuden hyötyjä Oracle Cloud Dayssä ja antaa kehitysehdotuksia Yritys X:n toiminnan tueksi. Tarkoituksena oli saada erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen yritykselle selkeä ja toimiva ratkaisu platinakumppanuuden toimintamalliin, jota hyödynnetään seuraavissa Oracle Cloud Day tapahtumissa ja selvittää tulisiko heidän jatkaa platinakumppaninan tulevaisuudessakin. Opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona Yritys X:lle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kumppanuuteen, BtoB markkinointiin ja tapahtumamarkkinointiin liittyvään kirjallisuuteen ja internet lähteisiin. Tietoperustassa käsiteltiin kumppanuuden eri osa-alueita, BtoB markkinoinnin prosesseja ja prosessin loppupäätä ja tapahtumamarkkinoinnin suunnitelmaa ja sponsorointia.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä haastattelua, e-lomaketta ja dokumenttianalyysia. Haastattelussa tutkittiin Yritys X:n ja Oraclen tuntemuksia platinakumppanuudesta, E-lomakkeessa kartoitettiin Yritys X:n potentiaalisten asiakkaiden kokemuksia liidihaastattelusta ja dokumenttianalyysissa vertailtiin liidien määrää liidihaastatteluiden määrään.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X hyötyi platinakumppanuudesta. Kaikki Yritys X:n ja Oraclen edustajat, jotka olivat tapahtumassa, olivat tyytyväisiä tapahtuman sisältöön ja tuloksiin. Yritys x sai platinakumppanuuden ansiosta merkittäviä uusia potentiaalisia asiakkaita ja Yritys x:n tunnettavuus parani.
Tutkimuksesta selvisi myös, että Yritys X:n tulisi kehittää liidienhankintaansa paremmaksi ja panostaa enemmän tapahtumamarkkinointiin. Heidän tulisi myös lisätä wow-efektejä tarjoomaan ja selkeyttää tavoitteitaan tapahtuman osalta.
Kehitysehdotuksena yritykselle esitettiin, että tapahtuman suunniteluun ja onnistuneeseen läpivientiin tulee Yritys X:n lisätä resursseja. Resurssien lisäys onnistuu siten, että Yritys X rekrytoi enemmän henkilöitä huolehtimaan tapahtuman onnistumisesta ja tapahtuman tavoitteiden asettamisesta.
Asiasanat: Kumppanuus, Markkinointi, BtoB markkinointi, Tapahtuma