Yhteiskuntavastuu ja vastuullisuuden viestintä Lindström Oy:n asiakassuhteissa
Lehtinen, Piia-Maria (2010)
Lehtinen, Piia-Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096303
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Lindström Oy:n yritysasiakkaiden ja julkisen sektorin asiakkaiden käsitystä yhteiskuntavastuusta. Tutkimuksessa tarkasteltiin vastuullisuuden merkitystä asiakkaiden hankintapäätöksissä ja asiakkaiden käsitystä Lindström Oy:n vastuullisuudesta ja vastuullisuuden viestimisestä. Tutkimuksessa selvitettiin vastuullisen toiminnan hyötyjä ja kehitettiin vastuullisuuden viestimistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin vastuullisuutta kestävän kehityksen näkökulmasta. Tutkimuksessa käsiteltiin markkinoinnin eettisyyttä ja vastuullisuuden viestintäkeinoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista survey-tutkimusta, joka toteutettiin sähköpostikyselynä.
Tutkimustulosten mukaan vastuullinen yritystoiminta nähdään lainmukaisena toimintana sekä vastuuna ympäristöstä, työntekijöistä ja asiakkaista. Tulosten perusteella vastuullinen yritystoiminta vaikuttaa myönteisesti yrityksen maineeseen, sidosryhmäsuhteiden vahvistumiseen, laadun ja kannattavuuden paranemiseen ja markkinaosuuteen. Lindström Oy:n vastuullisuutta pidetään hyvänä ja vastuullisuuden viestintää riittävänä. Hankinnoissa päätöksiin vaikuttavat tuotteen hinta-laatusuhde, tuoteturvallisuus, luotettavuus, ammattitaitoinen henkilöstö ja ympäristömyönteiset toimintatavat. Tulosten mukaan sopivana vastuullisuuden viestintätapana pidetään internetsivuja, asiakastapaamisia, tietopaketteja tuotteista ja palveluista sekä tuoteselostuksia.
Vastuullisuuden viestintää voidaan kehittää lisäämällä vuorovaikutusta sidosryhmien kanssa, tehostamalla sisäistä viestintää ja lisäämällä ulkoista viestintää. Vastuullisuuden viestinnän tulee olla kokonaisvaltaista, johdonmukaista ja pitkäjänteistä toimintaa, joka pohjautuu yrityksen vastuullisuutta edistäviin todellisiin toimiin.
Tutkimustulosten mukaan vastuullinen yritystoiminta nähdään lainmukaisena toimintana sekä vastuuna ympäristöstä, työntekijöistä ja asiakkaista. Tulosten perusteella vastuullinen yritystoiminta vaikuttaa myönteisesti yrityksen maineeseen, sidosryhmäsuhteiden vahvistumiseen, laadun ja kannattavuuden paranemiseen ja markkinaosuuteen. Lindström Oy:n vastuullisuutta pidetään hyvänä ja vastuullisuuden viestintää riittävänä. Hankinnoissa päätöksiin vaikuttavat tuotteen hinta-laatusuhde, tuoteturvallisuus, luotettavuus, ammattitaitoinen henkilöstö ja ympäristömyönteiset toimintatavat. Tulosten mukaan sopivana vastuullisuuden viestintätapana pidetään internetsivuja, asiakastapaamisia, tietopaketteja tuotteista ja palveluista sekä tuoteselostuksia.
Vastuullisuuden viestintää voidaan kehittää lisäämällä vuorovaikutusta sidosryhmien kanssa, tehostamalla sisäistä viestintää ja lisäämällä ulkoista viestintää. Vastuullisuuden viestinnän tulee olla kokonaisvaltaista, johdonmukaista ja pitkäjänteistä toimintaa, joka pohjautuu yrityksen vastuullisuutta edistäviin todellisiin toimiin.