Factors Affecting Employees' Motivation to Use E-learning for Training
Kemppainen, Elisa (2017)
Kemppainen, Elisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114649
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön toimeksiantaja on Fune Trainer Oy. Fune Trainer tarjoaa yrityksille monipuolisia verkkokoulutukseen liittyviä palveluja. Opinnäytetyön tarkoituksena on kasvattaa HR asiantuntijoiden ja muun yleisön tietämystä verkkokoulutuksen hyödyistä ja käytettävyydestä henkilöstön kehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö perustuu monipuoliseen kirjallisuuteen verkko-oppimisesta, strategisesta henkilöstöjohtamisesta, työntekijöiden motivaatiosta ja odotusarvo-teoriasta. Tämä opinnäytetyötutkimus käyttää kuvailevaa ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Data on kerätty kyselyllä, joka tehtiin Questback Essential-ohjelmalla. Kyselyn vastaukset (53 kpl) on analysoitu käyttämällä SPSS ohjelma ja Questback Essentials-ohjelman omia tulostaulukoita. Tutkimusongelmana oli löytää tekijät, jotka vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon käyttää verkko-oppimista koulutustarkoituksiin.
Tutkimustulosten mukaan eri työntekijöitä motivoivat eri asiat. Tulosten mukaan työntekijät eivät halua 100% korvata nykyisiä koulutusmetodeja verkko- oppimisella mutta he silti haluavat, että verkkokoulutusta on tarjolla lisäkouluttau- tumista varten. Syinä tähän työntekijät mainitsivat erityisesti ajankäytön.
Tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon käyttää verkko- oppimista ovat verkkokoulutuksen hyödyt kuten käytettävyys ajasta ja paikasta riippumatta, mahdollisuus itsenäiseen opiskeluun ja verkko-oppimisen helppous. Muita motivaatiotekijöitä ovat tarve kehittää uraa, mielenkiintoisempi työ ja tuki esimieheltä. Lisäksi työntekijöitä motivoi henkilökohtaisesti arvostetut palkinnot ja kannusteet kuten ylennyksen saaminen.
Tämä opinnäytetyö perustuu monipuoliseen kirjallisuuteen verkko-oppimisesta, strategisesta henkilöstöjohtamisesta, työntekijöiden motivaatiosta ja odotusarvo-teoriasta. Tämä opinnäytetyötutkimus käyttää kuvailevaa ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Data on kerätty kyselyllä, joka tehtiin Questback Essential-ohjelmalla. Kyselyn vastaukset (53 kpl) on analysoitu käyttämällä SPSS ohjelma ja Questback Essentials-ohjelman omia tulostaulukoita. Tutkimusongelmana oli löytää tekijät, jotka vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon käyttää verkko-oppimista koulutustarkoituksiin.
Tutkimustulosten mukaan eri työntekijöitä motivoivat eri asiat. Tulosten mukaan työntekijät eivät halua 100% korvata nykyisiä koulutusmetodeja verkko- oppimisella mutta he silti haluavat, että verkkokoulutusta on tarjolla lisäkouluttau- tumista varten. Syinä tähän työntekijät mainitsivat erityisesti ajankäytön.
Tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon käyttää verkko- oppimista ovat verkkokoulutuksen hyödyt kuten käytettävyys ajasta ja paikasta riippumatta, mahdollisuus itsenäiseen opiskeluun ja verkko-oppimisen helppous. Muita motivaatiotekijöitä ovat tarve kehittää uraa, mielenkiintoisempi työ ja tuki esimieheltä. Lisäksi työntekijöitä motivoi henkilökohtaisesti arvostetut palkinnot ja kannusteet kuten ylennyksen saaminen.