Miten tietojärjestelmätestauksen valmiutta voidaan ymmärtää ja toteuttaa vakuutusalalla?
Tuomola, Antti (2017)
Tuomola, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104552
Tiivistelmä
Tietojärjestelmien merkitys on kasvanut vakuutusalalla. Erityisesti asiakkaille ja sidosryhmille tarjottavien verkkopalveluiden lisääntyminen on kasvattanut käytettävyyden merkitystä tietojärjestelmiä kehitettäessä ja niitä testattaessa. Kun testauksen merkitys on kasvanut vakuutusalan tietojärjestelmiä kehitettäessä, niin myös vakuutusalan testauksen toimintamallien merkitys on kasvanut. Testausryhmien ja testausaktiviteetin kyky tuottaa tarkkaa informaatiota testauksen tuloksista on tärkeää, koska testauksen tärkein tehtävä on tuottaa informaatiota.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten tietojärjestelmätestauksen raportointia ja mittaamista voidaan toteuttaa vakuutusalalla. Tapaustutkimuksissa kerättiin haastatteluiden avulla tietoa vakuutusalan yrityksen testauspäälliköiden käyttämistä testauksen raportoinnin ja mittaamisen toimintamalleista. Lisäksi haastateltiin saman organisaation testauksen seurannasta vastaavia tahoja, jotta saatiin selvitettyä heidän näkökulmiaan testauksen raportointiin ja mittaamiseen. Haastatteluiden avulla kerättyä aineistoa ja tietoa vakuutusalan testauksen käytännön toimintamalleista verrattiin testauskirjallisuudessa esitettyihin toimintamalleihin, jotta pystyttiin tunnistamaan sellaisia osa-alueita, joiden toimintaa voitaisiin kehittää kirjallisuudessa ehdotetuilla malleilla.
Laadun tärkeimmät elementit ovat suunnittelu ja kehitystyö. Tapaustutkimuksien aineiston analysoinnin perusteella havaittiin, ettei kohdeorganisaatiossa ollut selkeitä toimintamalleja laadun arvioimiselle ennen testauksen suoritusvaihetta. Tutkitun kirjallisuuden perusteella havaittiin Yhdysvaltain puolustusvoimien kehittämässä testauksen aloituskypsyyden arviointimallissa sellaisia elementtejä, joita voisi hyödyntää myös vakuutusalan testaukseen. Lähteenä käytettyä testauksen aloituskypsyyden arviointimallia muokattiin tapaustutkimuksien avulla kerättyjen vaatimusten perusteella. Näin saatiin luotua vakuutusalan vaatimukset huomioiva testauksen aloituskypsyyden arviointimalli, jolla pystytään seuraamaan laatua kehittämisprosessin eri vaiheissa.
Tutkimuksen perusteella tunnistettiin, että testauksen huoneentaulua hyödyntämällä voidaan vastata vakuutusalan testauksen tilanneraportoinnin tarpeisiin. Testauksen huoneentaulusta laadittiin vakuutusalan vaatimuksia vastaava malli, jota hyödyntämällä testauksen tilanteesta saa kuvan vähäiselläkin perehtymisellä. Lisäksi laadittiin testauksen loppuraportoinnin malli, jota hyödyntämällä pystytään organisaatiossa ottamaan oppeja aikaisempien projektien toiminnasta, jonka avulla organisaatiot pystyvät kehittämään omaa toimintaansa.
Tutkimustuloksina luotujen mallien avulla voidaan kehittää vakuutusalan testauksen raportoinnin ja mittaamisen malleja, koska kyseiset mallit on laadittu huomioiden vakuutusalan testauksen raportoinnin ja mittaamisen vaatimukset sekä nykykäytännöt. Testaus on kontekstiriippuvainen aktiviteetti, joten tulokset eivät ole sellaisenaan hyödynnettävissä kaikille liiketoiminta-alueille, mutta tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden alojen testauksen kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten tietojärjestelmätestauksen raportointia ja mittaamista voidaan toteuttaa vakuutusalalla. Tapaustutkimuksissa kerättiin haastatteluiden avulla tietoa vakuutusalan yrityksen testauspäälliköiden käyttämistä testauksen raportoinnin ja mittaamisen toimintamalleista. Lisäksi haastateltiin saman organisaation testauksen seurannasta vastaavia tahoja, jotta saatiin selvitettyä heidän näkökulmiaan testauksen raportointiin ja mittaamiseen. Haastatteluiden avulla kerättyä aineistoa ja tietoa vakuutusalan testauksen käytännön toimintamalleista verrattiin testauskirjallisuudessa esitettyihin toimintamalleihin, jotta pystyttiin tunnistamaan sellaisia osa-alueita, joiden toimintaa voitaisiin kehittää kirjallisuudessa ehdotetuilla malleilla.
Laadun tärkeimmät elementit ovat suunnittelu ja kehitystyö. Tapaustutkimuksien aineiston analysoinnin perusteella havaittiin, ettei kohdeorganisaatiossa ollut selkeitä toimintamalleja laadun arvioimiselle ennen testauksen suoritusvaihetta. Tutkitun kirjallisuuden perusteella havaittiin Yhdysvaltain puolustusvoimien kehittämässä testauksen aloituskypsyyden arviointimallissa sellaisia elementtejä, joita voisi hyödyntää myös vakuutusalan testaukseen. Lähteenä käytettyä testauksen aloituskypsyyden arviointimallia muokattiin tapaustutkimuksien avulla kerättyjen vaatimusten perusteella. Näin saatiin luotua vakuutusalan vaatimukset huomioiva testauksen aloituskypsyyden arviointimalli, jolla pystytään seuraamaan laatua kehittämisprosessin eri vaiheissa.
Tutkimuksen perusteella tunnistettiin, että testauksen huoneentaulua hyödyntämällä voidaan vastata vakuutusalan testauksen tilanneraportoinnin tarpeisiin. Testauksen huoneentaulusta laadittiin vakuutusalan vaatimuksia vastaava malli, jota hyödyntämällä testauksen tilanteesta saa kuvan vähäiselläkin perehtymisellä. Lisäksi laadittiin testauksen loppuraportoinnin malli, jota hyödyntämällä pystytään organisaatiossa ottamaan oppeja aikaisempien projektien toiminnasta, jonka avulla organisaatiot pystyvät kehittämään omaa toimintaansa.
Tutkimustuloksina luotujen mallien avulla voidaan kehittää vakuutusalan testauksen raportoinnin ja mittaamisen malleja, koska kyseiset mallit on laadittu huomioiden vakuutusalan testauksen raportoinnin ja mittaamisen vaatimukset sekä nykykäytännöt. Testaus on kontekstiriippuvainen aktiviteetti, joten tulokset eivät ole sellaisenaan hyödynnettävissä kaikille liiketoiminta-alueille, mutta tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden alojen testauksen kehittämisessä.