3-5 -vuotiaiden lasten liikunnan lisääminen varhaiskasvatuksessa
Kuusjoki, Jenna; Reinilä, Laura (2017)
Kuusjoki, Jenna
Reinilä, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114623
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämishankkeena, joka toteutettiin yhteistyössä Ojakkalan päiväkodin 3-5 –vuotiaiden lasten ryhmissä. Opinnäytetyön kehittämistehtävinä oli tuotteistaa varhaiskasvatukseen liikunnan materiaalikortit sekä liikuttaja-liivi. Opinnäytetyössä tuomme esiin lasten liikunnan muuttuneet suositukset sekä liikunnan pitkäkantoiset terveysvaikutukset. Tarkoituksenamme oli lisätä aktiivista liikuntaa varhaiskasvatuksessa sekä innostaa kasvattajia liikunnan ohjaamiseen ja toteuttamiseen.
Hankkeen toiminnallinen osuus toteutettiin marras-joulukuussa 2016 ja materiaalikortit sekä liikuttaja-liivi luovutettiin päiväkodin käyttöön marraskuussa 2016. Suunnittelimme ja toteutimme varhaiskasvatuksen käyttöön liikunnan materiaalikortit sekä liikuttaja-liivin. Materiaalikortit jakautuivat kolmeen kategoriaan motoristen perustaitojen mukaan; tasapainotaidot, liikkumistaidot ja käsittelytaidot. Jokainen kategoria sisälsi kahdeksan erilaista liikunnallista leikkiä, jotka vahvistivat kunkin kategorian mukaisia motorisia perustaitoja. Materiaalikorttien tukena varhaiskasvattajilla oli käytössään ideoimamme liikuttaja-liivi. Tämän tarkoituksena oli toimia merkkinä lapsille mahdollisuudesta liikkua ohjatusti aikuisen kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu aiheeseen perehtyneestä kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista artikkeleista. Kokosimme kohderyhmien perheiltä sekä varhaiskasvattajilta anonyymeina sähköiset kyselyt, joiden avulla kartoitimme lasten liikuntatottumuksia sekä varhaiskasvattajien ja perheiden asenteita liikuntaa kohtaan. Teoria pohjautuu 3-5 -vuotiaiden lasten kasvuun ja kehitykseen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja motorisen kehityksen osalta. Nämä ovat yhteydessä lasten liikkumiseen ja olennainen osa työmme sisältöä. Tuomme työssä esiin kasvattajan roolia liikunnan mahdollistajana, vaihtoehtoja liikunnan toteutusmuotoihin sekä pohdimme kasvattajan vaikutusta lasten liikuntakokemuksiin. Näiden avulla pyrimme havainnollistamaan ohjaajan roolia varhaiskasvatuksessa ohjattavan liikunnan lisääjänä ja korostamaan varhaiskasvattajien omien asenteiden ja innokkuuden tärkeyttä. Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä ovat lasten kasvu ja kehitys, liikunta varhaiskasvatuk-sessa, liikunnan materiaalikortit, liikuttaja-liivi ja ohjaajan rooli liikunnassa.
Hankkeen toiminnallinen osuus toteutettiin marras-joulukuussa 2016 ja materiaalikortit sekä liikuttaja-liivi luovutettiin päiväkodin käyttöön marraskuussa 2016. Suunnittelimme ja toteutimme varhaiskasvatuksen käyttöön liikunnan materiaalikortit sekä liikuttaja-liivin. Materiaalikortit jakautuivat kolmeen kategoriaan motoristen perustaitojen mukaan; tasapainotaidot, liikkumistaidot ja käsittelytaidot. Jokainen kategoria sisälsi kahdeksan erilaista liikunnallista leikkiä, jotka vahvistivat kunkin kategorian mukaisia motorisia perustaitoja. Materiaalikorttien tukena varhaiskasvattajilla oli käytössään ideoimamme liikuttaja-liivi. Tämän tarkoituksena oli toimia merkkinä lapsille mahdollisuudesta liikkua ohjatusti aikuisen kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu aiheeseen perehtyneestä kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista artikkeleista. Kokosimme kohderyhmien perheiltä sekä varhaiskasvattajilta anonyymeina sähköiset kyselyt, joiden avulla kartoitimme lasten liikuntatottumuksia sekä varhaiskasvattajien ja perheiden asenteita liikuntaa kohtaan. Teoria pohjautuu 3-5 -vuotiaiden lasten kasvuun ja kehitykseen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja motorisen kehityksen osalta. Nämä ovat yhteydessä lasten liikkumiseen ja olennainen osa työmme sisältöä. Tuomme työssä esiin kasvattajan roolia liikunnan mahdollistajana, vaihtoehtoja liikunnan toteutusmuotoihin sekä pohdimme kasvattajan vaikutusta lasten liikuntakokemuksiin. Näiden avulla pyrimme havainnollistamaan ohjaajan roolia varhaiskasvatuksessa ohjattavan liikunnan lisääjänä ja korostamaan varhaiskasvattajien omien asenteiden ja innokkuuden tärkeyttä. Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä ovat lasten kasvu ja kehitys, liikunta varhaiskasvatuk-sessa, liikunnan materiaalikortit, liikuttaja-liivi ja ohjaajan rooli liikunnassa.