Kokemukset hoitotyön kliinisten taitojen harjoitustunneista Saimaan ammattikorkeakoulussa
Haverinen, Matti (2017)
Haverinen, Matti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134746
Tiivistelmä
Hoitotyön kliinisten taitojen opetteleminen käytännössä on tärkeä osa hoitotyön koulutusta. Kliinisten taitojen osaamisen tasossa ammattikorkeakoulujen ja työelämän välillä on huomattavia eroja. Tässä opinnäytetyössä kerättiin opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia kliinisten taitojen harjoitustuntien hyvistä, tehostavista ja haasteellisista asioista Saimaan ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselynä. Vastaajista seitsemän oli opettajia ja kolme opiskelijoita. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksissa korostuivat harjoitustuntien huolellisen suunnittelun tehostava vaikutus sekä liian vähäisen ajan ja suuren ryhmäkoon tuomat haasteet. Opettajien ja assistenttien asiantunteva esimerkin näyttävä sekä teorian ja käytännön yhdistävä rooli koettiin hyväksi asiaksi. Runsaat toistot koettiin hyvänä asiana.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää kliinisten harjoitustuntien kehittämisessä sekä opintojaksoihin kuuluvilla tunneilla että assistenttien järjestämillä taitoklinikoilla. Kokemusten perusteella vapaaehtoisista taitoklinikoita voidaan kehittää opiskelijoita innostavaan ja organisaation resursseja tehostavaan suuntaan. Jatkotutkimusaiheena voisi olla opiskelijoiden motivoituminen ja ajankäytön resurssit vapaaehtoisille harjoitustunneille osallistuttaessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselynä. Vastaajista seitsemän oli opettajia ja kolme opiskelijoita. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksissa korostuivat harjoitustuntien huolellisen suunnittelun tehostava vaikutus sekä liian vähäisen ajan ja suuren ryhmäkoon tuomat haasteet. Opettajien ja assistenttien asiantunteva esimerkin näyttävä sekä teorian ja käytännön yhdistävä rooli koettiin hyväksi asiaksi. Runsaat toistot koettiin hyvänä asiana.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää kliinisten harjoitustuntien kehittämisessä sekä opintojaksoihin kuuluvilla tunneilla että assistenttien järjestämillä taitoklinikoilla. Kokemusten perusteella vapaaehtoisista taitoklinikoita voidaan kehittää opiskelijoita innostavaan ja organisaation resursseja tehostavaan suuntaan. Jatkotutkimusaiheena voisi olla opiskelijoiden motivoituminen ja ajankäytön resurssit vapaaehtoisille harjoitustunneille osallistuttaessa.