Pienten ja keskisuurten yritysten hallinnolliset velvoitteet : viranomaiskyselyt
Jylhämäki, Niilo (2017)
Jylhämäki, Niilo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli listata pienille ja keskisuurille yrityksille saapuvia viranomaiskyselyitä, selvittää näistä aiheutuvia kustannuksia ja kerätä mielipiteitä ja ajatuksia liittyen näihin kyselyihin haastattelemalla eri toimialoja edustavia pieniä ja keskisuuria yrityksiä Länsi-Uudellamaalla. Työn tilaaja oli Länsi-Uudenmaan kauppakamari. Opinnäytetyön on tarkoitus toimia yritystoiminnan kehityssuunnittelun pohjana.
Opinnäytetyössä tietoperusta rakentui tutkimuksista ja kirjoitelmista liittyen yritysten, erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten, hallinnollisiin kustannuksiin ja näiden erittelyyn, hallinnollisten kustannusten laskentaan, yrityskoon määrittämiseen sekä nykyisen hallituksen ja muiden viranomaistahojen suunnitelmiin vähentää yritysten hallinnollista taakkaa Suomessa.
Tiedot opinnäytetyön selvitystä varten hankittiin haastattelemalla Länsi-Uudellamaalla toimivien eri aloja edustavien pienten ja keskisuurien yrityksien edustajia. Selvitystä varten haastateltiin viidellä eri toimialalla toimivien yrityksien edustajia. Haastateltuja henkilöitä oli yhteensä kahdeksan, näistä kolme oli yrittäjiä. Isompia yrityksiä edusti henkilöstö-, talous- ja turvallisuusvastaavia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla kysymyspohjalla, jolla selvitettiin viranomaiskyselyiden saapumisväliä ja määrää, kyselyiden vastaamiseen kuluvaa aikaa sekä mahdolliseen ulkopuolisen avun tarvetta.
Haastatteluissa selvisi, että yrityksille saapuu monia erilaisia viranomaiskyselyitä vuoden aikana. Suurin osa yrityksille saapuvista kyselyistä liittyy yleisesti yrityksen liiketoimintaan, muun muassa liikevaihtoon, vienteihin ja tuonteihin, verotukseen ja henkilöstöön. Suurin osa kyselyistä saapuu kuukausittain, mutta joihinkin kyselyihin tulee vastata joka kolmas kuukausi tai kerran vuodessa. Kuukausittain saapuviin kyselyihin kuluu vähiten aikaa, sillä niiden täyttö on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi. Vuosittain saapuvien kyselyiden täyttäminen oli kaikkein työllistävintä. Haastattelujen tulokset on kirjattu opinnäytetyössä anonyymeinä.
Johtopäätöksenä esitettiin, että Suomessa viranomaiskyselyt on järjestetty hyvin ja niiden käyttäjäystävällisyyteen on panostettu. Suomessa myös sähköisten järjestelmien käyttö tiedusteluissa on yleistä ja uusia helpompia järjestelmiä kehitetään koko ajan, esimerkiksi vuonna 2019 käyttöön tuleva KATRE-palvelu lähettää palkkatiedot suoraan niitä tarvitseville tahoille. Viranomaisvelvoitteista syntyviä kustannuksia tulisi kuitenkin suhteuttaa paremmin yrityksen koon ja liiketoiminnan mukaan.
Opinnäytetyössä tietoperusta rakentui tutkimuksista ja kirjoitelmista liittyen yritysten, erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten, hallinnollisiin kustannuksiin ja näiden erittelyyn, hallinnollisten kustannusten laskentaan, yrityskoon määrittämiseen sekä nykyisen hallituksen ja muiden viranomaistahojen suunnitelmiin vähentää yritysten hallinnollista taakkaa Suomessa.
Tiedot opinnäytetyön selvitystä varten hankittiin haastattelemalla Länsi-Uudellamaalla toimivien eri aloja edustavien pienten ja keskisuurien yrityksien edustajia. Selvitystä varten haastateltiin viidellä eri toimialalla toimivien yrityksien edustajia. Haastateltuja henkilöitä oli yhteensä kahdeksan, näistä kolme oli yrittäjiä. Isompia yrityksiä edusti henkilöstö-, talous- ja turvallisuusvastaavia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla kysymyspohjalla, jolla selvitettiin viranomaiskyselyiden saapumisväliä ja määrää, kyselyiden vastaamiseen kuluvaa aikaa sekä mahdolliseen ulkopuolisen avun tarvetta.
Haastatteluissa selvisi, että yrityksille saapuu monia erilaisia viranomaiskyselyitä vuoden aikana. Suurin osa yrityksille saapuvista kyselyistä liittyy yleisesti yrityksen liiketoimintaan, muun muassa liikevaihtoon, vienteihin ja tuonteihin, verotukseen ja henkilöstöön. Suurin osa kyselyistä saapuu kuukausittain, mutta joihinkin kyselyihin tulee vastata joka kolmas kuukausi tai kerran vuodessa. Kuukausittain saapuviin kyselyihin kuluu vähiten aikaa, sillä niiden täyttö on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi. Vuosittain saapuvien kyselyiden täyttäminen oli kaikkein työllistävintä. Haastattelujen tulokset on kirjattu opinnäytetyössä anonyymeinä.
Johtopäätöksenä esitettiin, että Suomessa viranomaiskyselyt on järjestetty hyvin ja niiden käyttäjäystävällisyyteen on panostettu. Suomessa myös sähköisten järjestelmien käyttö tiedusteluissa on yleistä ja uusia helpompia järjestelmiä kehitetään koko ajan, esimerkiksi vuonna 2019 käyttöön tuleva KATRE-palvelu lähettää palkkatiedot suoraan niitä tarvitseville tahoille. Viranomaisvelvoitteista syntyviä kustannuksia tulisi kuitenkin suhteuttaa paremmin yrityksen koon ja liiketoiminnan mukaan.