Sydämen vajaatoiminta : teoriasta simulaatioksi
Ojala, Fanni; Saastamoinen, Pälvi (2017)
Ojala, Fanni
Saastamoinen, Pälvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704174838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704174838
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus on kehittää sairaanhoitajakoulutuksen opintojakson toteutusta simulaatiopedagogiikkaa apuna käyttäen Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan toimipisteessä. Työn tuotoksena syntynyt sydämen vajaatoimintapotilaan simulaatioharjoitus jää Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat sairaanhoitajaopiskelijat, jotka opiskelivat toista lukukautta, moduulia 2 ”Turvallinen ja eettinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen”. Opinnäytetyön viitekehys muodostui sydämen normaalin rakenteen ja toiminnan, sydämen vajaatoiminnan ja hoitokeinojen sekä simulaatiopedagogiikan määrittelemisestä.
Simulaatioharjoitus toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulussa keväällä 2017 yhden päivän aikana. Harjoitus toistettiin neljä kertaa ja siihen osallistui päivän aikana yhteensä 35 opiskelijaa. Simulaatioharjoitus koostui aluksi esitettävästä teoriatiedosta sydämen vajaatoimintaa koskien, itse simulaatioharjoituksesta ja lopuksi pidetystä jälkipuinnista.
Simulaatiosta saatavaa hyötyä opiskelijoille tutkittiin toteuttamalla määrällinen eli kvantitatiivinen kyselytutkimus simulaatioon osallistuneille henkilöille. Sen avulla simulaatioharjoitusta pyritään jatkossakin kehittämään opiskelijoiden tarpeita vastaamaan ja tukemaan oppimista. Kirjallisena kyselynä toteutetun palautekyselyn tulokset osoittavat, että sairaanhoitajaopiskelijat ovat hyötyneet simulaatioista. Simulaation avulla opiskelijat ovat oppineet tunnistamaan sydämen vajaatoiminnan ja hoitamaan sitä paremmin.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat sairaanhoitajaopiskelijat, jotka opiskelivat toista lukukautta, moduulia 2 ”Turvallinen ja eettinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen”. Opinnäytetyön viitekehys muodostui sydämen normaalin rakenteen ja toiminnan, sydämen vajaatoiminnan ja hoitokeinojen sekä simulaatiopedagogiikan määrittelemisestä.
Simulaatioharjoitus toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulussa keväällä 2017 yhden päivän aikana. Harjoitus toistettiin neljä kertaa ja siihen osallistui päivän aikana yhteensä 35 opiskelijaa. Simulaatioharjoitus koostui aluksi esitettävästä teoriatiedosta sydämen vajaatoimintaa koskien, itse simulaatioharjoituksesta ja lopuksi pidetystä jälkipuinnista.
Simulaatiosta saatavaa hyötyä opiskelijoille tutkittiin toteuttamalla määrällinen eli kvantitatiivinen kyselytutkimus simulaatioon osallistuneille henkilöille. Sen avulla simulaatioharjoitusta pyritään jatkossakin kehittämään opiskelijoiden tarpeita vastaamaan ja tukemaan oppimista. Kirjallisena kyselynä toteutetun palautekyselyn tulokset osoittavat, että sairaanhoitajaopiskelijat ovat hyötyneet simulaatioista. Simulaation avulla opiskelijat ovat oppineet tunnistamaan sydämen vajaatoiminnan ja hoitamaan sitä paremmin.