Minä, kuva ja kulttuuri – suvaitsevaisuuskasvatusta kuvataiteen menetelmin
Moisio, Esko; Koskinen, Laura (2017)
Moisio, Esko
Koskinen, Laura
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134780
Tiivistelmä
Minä, kuva ja kulttuuri – suvaitsevaisuuskasvatusta kuvataiteen menetelmin on kehittämistehtävä, jonka toiminnallinen osuus toteutettiin syksyllä 2015 työelämän projektiopinnoissa. Opinnäytetyön raportti rakentuu sekä teoriasta että projektin kuvaamisesta ja arvioimisesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin aiheita kulttuuri, kasvatus ja kuvataide, jotka olivat myös työelämäprojektin pääteemat.
Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli tutkia mitkä seikat vaikuttavat ihmisen suvaitsevaiseen ajatteluun, sekä millä tavoin kuvataide voi olla osana suvaitsevaisuuskasvatusta. Teoriaosuudessa avattiin monikulttuurisuuden ja suvaitsevaisuuskasvatuksen käsitteitä. Kulttuuri-osiossa tavoiteltiin myös mahdollisimman monipuolisen käsityksen luomista siitä, mitä kulttuurilla tai multikulturismilla tarkoitetaan.
Työssä käsiteltiin suomalaisen perusopetuksen ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmia, sillä työelämän projekti toteutettiin osana lukion kuvaamataidon oppimäärää. Kuvataide löytyy omana osionaan myös teoriaosuudesta, jossa selvitimme kuvallisen ilmaisun sekä luovan prosessin vaikuttavuutta ajatteluun ja siitä edelleen suvaitsevaisuuteen.
Minä, kuva ja kulttuuri -projekti on kuvataiteen menetelmillä toteutettu mielikuvituksellinen kulttuurimatka neljään eri kohteeseen. Projektiin osallistui kaikkiaan neljä lukio-opetuksen ryhmää luokattomasta Kimpisen lukiosta. Tähän kehittämistehtävään kuului toteutuksen kuvaaminen sekä osallistujien kokemusten analysointi. Projektista luotiin myös valmis konsepti ohjeistuksineen ja muine oheismateriaaleineen, jotta se on helposti käytettävissä myös jatkossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli tutkia mitkä seikat vaikuttavat ihmisen suvaitsevaiseen ajatteluun, sekä millä tavoin kuvataide voi olla osana suvaitsevaisuuskasvatusta. Teoriaosuudessa avattiin monikulttuurisuuden ja suvaitsevaisuuskasvatuksen käsitteitä. Kulttuuri-osiossa tavoiteltiin myös mahdollisimman monipuolisen käsityksen luomista siitä, mitä kulttuurilla tai multikulturismilla tarkoitetaan.
Työssä käsiteltiin suomalaisen perusopetuksen ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmia, sillä työelämän projekti toteutettiin osana lukion kuvaamataidon oppimäärää. Kuvataide löytyy omana osionaan myös teoriaosuudesta, jossa selvitimme kuvallisen ilmaisun sekä luovan prosessin vaikuttavuutta ajatteluun ja siitä edelleen suvaitsevaisuuteen.
Minä, kuva ja kulttuuri -projekti on kuvataiteen menetelmillä toteutettu mielikuvituksellinen kulttuurimatka neljään eri kohteeseen. Projektiin osallistui kaikkiaan neljä lukio-opetuksen ryhmää luokattomasta Kimpisen lukiosta. Tähän kehittämistehtävään kuului toteutuksen kuvaaminen sekä osallistujien kokemusten analysointi. Projektista luotiin myös valmis konsepti ohjeistuksineen ja muine oheismateriaaleineen, jotta se on helposti käytettävissä myös jatkossa.