"Oon iloinen, koska tykkään olla eskarissa." : Fun Friends -ohjelman soveltaminen esikoululaisten mielen hyvinvoinnin edistämisessä
Kähkönen, Marianna; Sievälä, Riikka (2017)
Kähkönen, Marianna
Sievälä, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli esikoululaisten mielen hyvinvoinnin edistäminen Fun Friends -ohjelman avulla. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana toimi Aseman Lapset ry ja työelämäkumppanina Hollolan Salpakankaan koulun, yksi alkuluokkien esiopetusryhmistä. Fun Friends -ohjelma on kehitetty lasten masennuksen ja ahdistuksen ennaltaehkäisyyn. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää esikoululaisten mielen hyvinvointia ja ryhmäytymistä. Tavoitteena oli Fun Friends -ohjelmaa soveltaen suunnitella ja toteuttaa ohjauskokonaisuus esikouluryhmälle sekä arvioida toteutuksen onnistumista. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa mielen hyvinvointia tukevaa materiaalia esiopetusryhmän käyttöön.
Opinnäytetyön taustassa kuvataan varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien ja mielen hyvinvoinnin tukemisen yhteyksiä sekä tuodaan esiin mielenterveyden edistämisen tärkeys ja ajankohtaisuus esiopetuksessa. Teoreettinen viitekehys pitää sisällään tietoa mielen hyvinvoinnista ja edistämisestä sekä ryhmästä oppimisympäristönä. Sovelsimme Fun Friends -ohjelmaa siten, että se vastasi esiopetusryhmän tarpeita. Ohjauskokonaisuus toteutettiin 12 lapselle, Salpakankaan koulun tiloissa, kuuden viikon aikana. Havainnoimme toimintaa käyttäen osallistuvan havainnoinnin menetelmää, sillä toimimme itse ohjelman vetäjinä alusta loppuun. Ohjauskokonaisuuden arviointi pohjautuu tekemiimme havaintoihin sekä lastentarhanopettajan palautteeseen ja lasten kokemuksiin. Opinnäytetyömme tuloksena esiopetusryhmän lapset oppivat tärkeitä mielen hyvinvointiin vaikuttavia taitoja, kuten tunnetaitoja. Lisäksi tuotimme esiopetusikäisille soveltuvan materiaalipaketin mielen hyvinvoinnin edistämiseen.
Opinnäytetyön taustassa kuvataan varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien ja mielen hyvinvoinnin tukemisen yhteyksiä sekä tuodaan esiin mielenterveyden edistämisen tärkeys ja ajankohtaisuus esiopetuksessa. Teoreettinen viitekehys pitää sisällään tietoa mielen hyvinvoinnista ja edistämisestä sekä ryhmästä oppimisympäristönä. Sovelsimme Fun Friends -ohjelmaa siten, että se vastasi esiopetusryhmän tarpeita. Ohjauskokonaisuus toteutettiin 12 lapselle, Salpakankaan koulun tiloissa, kuuden viikon aikana. Havainnoimme toimintaa käyttäen osallistuvan havainnoinnin menetelmää, sillä toimimme itse ohjelman vetäjinä alusta loppuun. Ohjauskokonaisuuden arviointi pohjautuu tekemiimme havaintoihin sekä lastentarhanopettajan palautteeseen ja lasten kokemuksiin. Opinnäytetyömme tuloksena esiopetusryhmän lapset oppivat tärkeitä mielen hyvinvointiin vaikuttavia taitoja, kuten tunnetaitoja. Lisäksi tuotimme esiopetusikäisille soveltuvan materiaalipaketin mielen hyvinvoinnin edistämiseen.