Visuaalisuus kuluttajan apuna sopimusehdoissa -esimerkkinä terveysvakuutus
Salo, Sanna (2017)
Salo, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704144808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704144808
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä Visuaalisuus kuluttajan apuna sopimusehdoissa selvitetään syitä sille, miksi kuluttajat eivät lue palveluita ja tuotteita tarjoavien yritysten sopimusehtoja. Opinnäytetyössä luodaan kehittämistyön tuloksena malli vakuutusehtojen kuluttajaystävällisempään esittämiseen ja siten kannustetaan kuluttajia vakuutusehtojen lukemiseen.
Työn viitekehys kattaa teoriaa sopimusehdoista, käyttäytymistaloustieteestä sekä visualisoinnista. Sopimusehtoja tarkastellaan niiden ymmärrettävyyden, kuluttajasopimusten nykytilan sekä niiden ongelmien näkökulmasta. Käyttäytymistaloustieteestä perehdytään päätöksenteon ilmiöihin ja peilataan niitä sopimussuhteisiin. Lisäksi tarkastellaan kuluttajan haavoittuvuutta. Visualisoinnin teoriaa käsitellään sopimusten näkökulmasta. Empiirisessä osiossa kerättiin aineistoa kehittämistehtävän toteuttamiseksi kuluttajille suunnatun kyselytutkimuksen, asiantuntijahaastatteluiden sekä ideointityöpajan avulla.
Kehittämistehtävä kohdistui vakuutusalalle ja työssä luotiin nudge- eli tuuppaustoimenpide vakuutusehtojen visualisoinnilla. Tuloksena syntyi malli vakuutusehtojen kuluttajaystävällisempään esittämiseen. Sen avulla pyritään edistämään vakuutusehtojen parempaa ymmärtämistä ja luettavuutta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että nykyisin käytössä olevat kuluttajasopimukset eivät ole niin hyviä ja kuluttajaystävällisiä kuin ne voisivat olla. Kuluttajakyselystä kävi ilmi, että kuluttajat kokevat sopimusehdot liian työläiksi lukea. Haastatellut asiantuntijat kokivat paikoitellen haastavaksi lähteä uudistamaan sopimusehtoja. Lisäksi esille nousi huoli siitä, kuinka monella tavalla kuvaa voidaan tulkita. Opinnäytetyö antaa kuitenkin viitteitä siitä, että sopimusehtojen visualisoinnilla voidaan selkeyttää ehtoja ja helpottaa niiden lukemista sekä ymmärtämistä. Vakuutusehtoja siis luetaan, jos ne koetaan miellyttäviksi ja houkutteleviksi. Siksi on tärkeää vaikuttaa siihen, millaisiksi kuluttaja kokee vakuutusehdot.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kuluttajille suunnatuissa sopimus- ja käyttöehdoissa, joiden ymmärrettävyyttä ja helppolukuisuutta halutaan parantaa. Vaikka kehittämistyö toteutettiin vakuutustoimialan kontekstissa, voidaan tässä työssä saatuja oppeja siirtää ja soveltaa myös muille toimialoille ja muihin kuluttajille suunnattuihin sopimusehtoihin.
Työn viitekehys kattaa teoriaa sopimusehdoista, käyttäytymistaloustieteestä sekä visualisoinnista. Sopimusehtoja tarkastellaan niiden ymmärrettävyyden, kuluttajasopimusten nykytilan sekä niiden ongelmien näkökulmasta. Käyttäytymistaloustieteestä perehdytään päätöksenteon ilmiöihin ja peilataan niitä sopimussuhteisiin. Lisäksi tarkastellaan kuluttajan haavoittuvuutta. Visualisoinnin teoriaa käsitellään sopimusten näkökulmasta. Empiirisessä osiossa kerättiin aineistoa kehittämistehtävän toteuttamiseksi kuluttajille suunnatun kyselytutkimuksen, asiantuntijahaastatteluiden sekä ideointityöpajan avulla.
Kehittämistehtävä kohdistui vakuutusalalle ja työssä luotiin nudge- eli tuuppaustoimenpide vakuutusehtojen visualisoinnilla. Tuloksena syntyi malli vakuutusehtojen kuluttajaystävällisempään esittämiseen. Sen avulla pyritään edistämään vakuutusehtojen parempaa ymmärtämistä ja luettavuutta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että nykyisin käytössä olevat kuluttajasopimukset eivät ole niin hyviä ja kuluttajaystävällisiä kuin ne voisivat olla. Kuluttajakyselystä kävi ilmi, että kuluttajat kokevat sopimusehdot liian työläiksi lukea. Haastatellut asiantuntijat kokivat paikoitellen haastavaksi lähteä uudistamaan sopimusehtoja. Lisäksi esille nousi huoli siitä, kuinka monella tavalla kuvaa voidaan tulkita. Opinnäytetyö antaa kuitenkin viitteitä siitä, että sopimusehtojen visualisoinnilla voidaan selkeyttää ehtoja ja helpottaa niiden lukemista sekä ymmärtämistä. Vakuutusehtoja siis luetaan, jos ne koetaan miellyttäviksi ja houkutteleviksi. Siksi on tärkeää vaikuttaa siihen, millaisiksi kuluttaja kokee vakuutusehdot.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kuluttajille suunnatuissa sopimus- ja käyttöehdoissa, joiden ymmärrettävyyttä ja helppolukuisuutta halutaan parantaa. Vaikka kehittämistyö toteutettiin vakuutustoimialan kontekstissa, voidaan tässä työssä saatuja oppeja siirtää ja soveltaa myös muille toimialoille ja muihin kuluttajille suunnattuihin sopimusehtoihin.