Asiakastutkimus : Korso Gym ja Ladies Gyms
Tulus, Niko (2017)
Tulus, Niko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184885
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kahden Vantaalla sijaitsevan kuntosalin, Korso Gymin ja Ladies Gymin, asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa palveluun. Palveluun liittyvät muun muassa kuntosalin tilat, laitteet ja ryhmäliikuntatunnit. Lisäksi kysyttiin asiakkaiden kuntosalilla käynnin tottumuksista sekä toiveita uusista kuntosalilaitteista ja -välineistä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi palveluun ja palvelun laatuun. Käytiin myös läpi, kuinka palvelun laatua voidaan mitata. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena, joka toteutettiin kuntosalien auloihin jätetyillä kyselylomakkeilla, joihin asiakkaat saivat vastata itsenäisesti. Vastauksia saatiin Korso Gymillä 35 kappaletta ja Ladies Gymillä 47 kappaletta. Asiakastutkimuksen vastaukset purettiin ja tulokset käytiin läpi graafisia kuvioita apuna käyttäen. Vastauksista tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia kuntosaleille.
Tutkimuksen avulla Korso Gym ja Ladies Gym saivat tärkeää tietoa asiakkaidensa mielipiteistä. Tutkimuksen avulla kyseiset kuntosalit voivat parantaa palveluitaan ja näin kasvattaa asiakastyytyväisyyttä. Tulokset olivat kuntosalien kesken samankaltaisia. Asiakkaat olivat tyytyväisiä kuntosalin ilmapiiriin ja ryhmäliikuntatunteihin sekä niiden ohjaajiin. Parannusta haluttiin siisteyteen sekä laitteiden kuntoon. Ladies Gymillä oltiin lisäksi tyytymättömiä ryhmäliikuntatuntien valikoimaan ja aikatauluihin sekä kuntosalilaitteiden sijoitteluun.
Tutkimusta voidaan pitää onnistuneena ja kuntosalit saivat siitä käyttökelpoista tietoa. Jatkotutkimusehdotuksia nousi esille muutama. Ladies Gymillä voitaisiin tehdä ryhmäliikuntatuntien valikoimasta ja aikatauluista kysely. Aihe, jota ei tässä tutkimuksessani käsitelty oli viestintä. Asiakkaiden tyytyväisyydestä viestintää kohtaan voitaisiin tehdä tutkimus. Verkkosivut ovat ilmeisesti uudistumassa ja Korso Gym myös avasi juurin oman Facebook-sivuna, joten tutkimus olisi myös siinä mielessä ajankohtainen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi palveluun ja palvelun laatuun. Käytiin myös läpi, kuinka palvelun laatua voidaan mitata. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena, joka toteutettiin kuntosalien auloihin jätetyillä kyselylomakkeilla, joihin asiakkaat saivat vastata itsenäisesti. Vastauksia saatiin Korso Gymillä 35 kappaletta ja Ladies Gymillä 47 kappaletta. Asiakastutkimuksen vastaukset purettiin ja tulokset käytiin läpi graafisia kuvioita apuna käyttäen. Vastauksista tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia kuntosaleille.
Tutkimuksen avulla Korso Gym ja Ladies Gym saivat tärkeää tietoa asiakkaidensa mielipiteistä. Tutkimuksen avulla kyseiset kuntosalit voivat parantaa palveluitaan ja näin kasvattaa asiakastyytyväisyyttä. Tulokset olivat kuntosalien kesken samankaltaisia. Asiakkaat olivat tyytyväisiä kuntosalin ilmapiiriin ja ryhmäliikuntatunteihin sekä niiden ohjaajiin. Parannusta haluttiin siisteyteen sekä laitteiden kuntoon. Ladies Gymillä oltiin lisäksi tyytymättömiä ryhmäliikuntatuntien valikoimaan ja aikatauluihin sekä kuntosalilaitteiden sijoitteluun.
Tutkimusta voidaan pitää onnistuneena ja kuntosalit saivat siitä käyttökelpoista tietoa. Jatkotutkimusehdotuksia nousi esille muutama. Ladies Gymillä voitaisiin tehdä ryhmäliikuntatuntien valikoimasta ja aikatauluista kysely. Aihe, jota ei tässä tutkimuksessani käsitelty oli viestintä. Asiakkaiden tyytyväisyydestä viestintää kohtaan voitaisiin tehdä tutkimus. Verkkosivut ovat ilmeisesti uudistumassa ja Korso Gym myös avasi juurin oman Facebook-sivuna, joten tutkimus olisi myös siinä mielessä ajankohtainen.