Nuoruusikäisten monikkolasten vanhempien vertaistuen tarve
Järvinen, Monika; Harju, Salli (2017)
Järvinen, Monika
Harju, Salli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194965
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyönä Porvoon Laurea AMK:n sekä Suomen Monikkoperheet ry:n kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia odotuksia nuoruusikäisten monikkolasten vanhemmilla on vertaistuelle, sekä mihin nuoruusiän aiheuttamiin haasteisiin he kaipaavat tukea. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Suomen Monikkoperheet ry voi tulevaisuudessa kehittää nuoruusikäisten monikkolasten vanhempien vertaistukitoimintaa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia haasteita on nuoruusikäisten monikkolasten vanhemmilla? 2) Mistä aiheista monikkolasten vanhemmat kokevat tarvitsevansa vertaistukea? 3) Millä tavoilla monikkolasten vanhemmat toivovat saavansa vertaistukea?
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelun teemoina olivat nuoruusikäisten kaksosten tuomat haasteet monikkoperheelle sekä vertaistuen merkitys. Tutkimuskohteina olivat nuoruusikäisten monikkolasten vanhemmat. Jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa perheessä oli monikkolasten lisäksi ennestään ainakin yksi vanhempi lapsi. Tutkimuksessa haastateltiin vanhempia viidestä eri monikkoperheestä. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja parihaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen saatu aineisto litteroitiin. Litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksien keskeisimpänä asiana nousi esiin, että haasteisiin, joita nuoruusikäisten monikkolasten vanhemmat kokivat, riitti läheisten antama tuki. Vanhemmat kokivat saavansa vertaistukea myös vanhemmilta, joilla oli vain yksi nuoruusikäinen lapsi. Tärkeimmäksi tuen muodoksi vanhemmat nostivat esiin kasvokkain annettavan vertaistuen, jota voi saada vertaisryhmästä. Vanhemmat kokivat vertaisryhmän ohjaajan roolin tärkeäksi ryhmän onnistumisen kannalta. Vanhemmat toivoivat saavansa vertaistukiryhmän kautta erityisesti tiedollista ja emotionaalista tukea.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelun teemoina olivat nuoruusikäisten kaksosten tuomat haasteet monikkoperheelle sekä vertaistuen merkitys. Tutkimuskohteina olivat nuoruusikäisten monikkolasten vanhemmat. Jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa perheessä oli monikkolasten lisäksi ennestään ainakin yksi vanhempi lapsi. Tutkimuksessa haastateltiin vanhempia viidestä eri monikkoperheestä. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja parihaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen saatu aineisto litteroitiin. Litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksien keskeisimpänä asiana nousi esiin, että haasteisiin, joita nuoruusikäisten monikkolasten vanhemmat kokivat, riitti läheisten antama tuki. Vanhemmat kokivat saavansa vertaistukea myös vanhemmilta, joilla oli vain yksi nuoruusikäinen lapsi. Tärkeimmäksi tuen muodoksi vanhemmat nostivat esiin kasvokkain annettavan vertaistuen, jota voi saada vertaisryhmästä. Vanhemmat kokivat vertaisryhmän ohjaajan roolin tärkeäksi ryhmän onnistumisen kannalta. Vanhemmat toivoivat saavansa vertaistukiryhmän kautta erityisesti tiedollista ja emotionaalista tukea.