B2B-myynnin visuaaliset työkalut
Toivonen, Mikko (2017)
Toivonen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205060
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee b2b–myynnissä esimerkiksi puhelinkeskustelun tukena käytettäviä visuaalisia apuvälineitä, kuten esimerkiksi Lync tai Prezi. Tavoitteena oli selvittää pienten ja keskisuurten b2b-myyntiä puhelimitse harjoittavien Suomalaisten yritysten toimitus- ja myyntijohtajien käytäntöjä ja näkemyksiä tällaisten työkalujen käytöstä, tarpeesta, sekä tulevaisuuden näkymistä.
Opinnäytetyön taustalla on mahdollisen uuden työkalun kehittäminen nimenomaan puhelinmyynnin tueksi, tarjoamaan visuaalisen aspektin myyjän käytettäväksi. Työn tavoitteena oli siis kerätä tietoa tähän tarkoitukseen.
Tietoperustana perehdyttiin olemassaoleviin työkaluihin, niiden ominaisuuksiin ja eroihin. Näiden lisäksi teoriapohjana käytettiin kirjallisuutta ja web-lähteitä jotka käsittelevät myyntiprosessia, puhelinmyyntiä, cold callingia, asiakaskontaktoimista ja erityisesti myynnin visuaaliseen puoleen liittyvää materiaalia. Esimerkiksi tutkimuksia, blogeja ja artikkeleja. Teoreettisessa viitekehyksessä keskeiset alueet ovat siis myyntiprosessit, puhelinmyynti ja challenger sale -malli.
Toteutustapa oli haastatteleminen puhelimitse ja sähköpostitse kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelujen perusteella tehtiin päätelmiä siitä kuinka paljon näitä työkaluja tällä hetkellä hyödynnetään, ja kuinka tehokkaasti.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pienet ja keskisuuret b2b-myyntiä puhelimitse harjoittavat yritykset, ja haastateltavana olivat yrityksen myynnistä vastaavat johtajat. Tutkimuksen avulla havaittiin miten erilaiset organisaatiot hyödyntävät mainittuja työkaluja, ja mihin tarkoituksiin sekä mitkä ominaisuudet nousivat esiin tärkeimpinä.
Tutkimuksen tuloksia ja haastatteluista saatua tietoa hyödynnetään mahdollisen tulevan työkalun suunnitteluun. Työn tuloksista havaittiin, että kyseisten työkalujen osalta on tärkeintä keskittyä helppokäyttöisyyteen asiakkaan ja käyttäjän osalta, sekä integrointiin muiden järjestelmien kanssa. Työkaluille oli havaittavissa tulevaisuudessa kysyntää.
Opinnäytetyön taustalla on mahdollisen uuden työkalun kehittäminen nimenomaan puhelinmyynnin tueksi, tarjoamaan visuaalisen aspektin myyjän käytettäväksi. Työn tavoitteena oli siis kerätä tietoa tähän tarkoitukseen.
Tietoperustana perehdyttiin olemassaoleviin työkaluihin, niiden ominaisuuksiin ja eroihin. Näiden lisäksi teoriapohjana käytettiin kirjallisuutta ja web-lähteitä jotka käsittelevät myyntiprosessia, puhelinmyyntiä, cold callingia, asiakaskontaktoimista ja erityisesti myynnin visuaaliseen puoleen liittyvää materiaalia. Esimerkiksi tutkimuksia, blogeja ja artikkeleja. Teoreettisessa viitekehyksessä keskeiset alueet ovat siis myyntiprosessit, puhelinmyynti ja challenger sale -malli.
Toteutustapa oli haastatteleminen puhelimitse ja sähköpostitse kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelujen perusteella tehtiin päätelmiä siitä kuinka paljon näitä työkaluja tällä hetkellä hyödynnetään, ja kuinka tehokkaasti.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pienet ja keskisuuret b2b-myyntiä puhelimitse harjoittavat yritykset, ja haastateltavana olivat yrityksen myynnistä vastaavat johtajat. Tutkimuksen avulla havaittiin miten erilaiset organisaatiot hyödyntävät mainittuja työkaluja, ja mihin tarkoituksiin sekä mitkä ominaisuudet nousivat esiin tärkeimpinä.
Tutkimuksen tuloksia ja haastatteluista saatua tietoa hyödynnetään mahdollisen tulevan työkalun suunnitteluun. Työn tuloksista havaittiin, että kyseisten työkalujen osalta on tärkeintä keskittyä helppokäyttöisyyteen asiakkaan ja käyttäjän osalta, sekä integrointiin muiden järjestelmien kanssa. Työkaluille oli havaittavissa tulevaisuudessa kysyntää.