Kolmiulotteinen jätkänshakkipeli
Haapasaari, Miikka (2008)
Haapasaari, Miikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126344
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin Kajaanin ammattikorkeakoululle. Työn aiheena oli suunnitella ja ohjelmoida kolmiulotteinen
jätkänshakkipeli. Ohjelma testattiin graafisella LCD-näytöllä. Näyttö oli kytketty mikrokontrolleri 8051:een. Ohjelma
on yksi monista sovelluksista kyseiselle laitteistolle. Jätkänshakkipeliä voidaan käyttää esimerkkinä, kun esitellään
kyseistä sulautettua laitteistoa.
Peli pelataan tietokonetta vastaan. Peli koostuu kolmesta 3 x 3 -peliruudukosta, jotka ovat näytöllä vierekkäin.
Pelin säännöt ovat hyvin yksinkertaiset. Pelaajan tehtävänä on saada kolme omaa merkkiä peräkkäin. Rivin
voi muodostaa jokaisella peliruudukolla tai jokaisen peliruudukon välillä. Pelaajan merkki on ”X” ja tietokoneen
”O”. Pelaaja aloittaa aina ensin. Pelaaja ja tietokone asettavat merkkinsä vuorotellen pelialustoille, kunnes voittaja
on selvillä tai kaikki 27 ruudukkoa on täynnä.
Ohjelma kirjoitettiin C-ohjelmointikielellä, ja testialustana käytettiin valmista sulautettua järjestelmää. Kyseinen
alusta sisältää mikrokontrolleri 8051:n, LCD-näytön ja matriisinäppäimistön. Ohjelmointiympäristönä toimi IAR
ANSI C -kääntäjä ja testausympäristönä EMUL 51 -emulaattori.
Jätkänshakkiohjelma koostuu kahdesta ohjelmistomoduulista. Pelin pääohjelma sisältää pelin toiminnallisuuden ja
tekoälyn. LCD-ohjelma sisältää alustusrutiinit ja graafiset toiminnallisuudet. Ohjelmistomoduuleihn kuuluvat
myös tarvittavat otsikkotiedostot, jotka sisältävät aliohjelmien esittelyt ja ohjelmistomoduuleihin liittyviä määrittelyjä.
Sovellus testattiin eri ohjelmistovaiheissa. Testauksessa testattiin testilaitteiston toiminnan kannalta tärkeä
ohjelma, pääohjelma ja tekoäly. Lopputulokseksi saatiin laitteistolle testauksien jälkeen toimiva ohjelma.
jätkänshakkipeli. Ohjelma testattiin graafisella LCD-näytöllä. Näyttö oli kytketty mikrokontrolleri 8051:een. Ohjelma
on yksi monista sovelluksista kyseiselle laitteistolle. Jätkänshakkipeliä voidaan käyttää esimerkkinä, kun esitellään
kyseistä sulautettua laitteistoa.
Peli pelataan tietokonetta vastaan. Peli koostuu kolmesta 3 x 3 -peliruudukosta, jotka ovat näytöllä vierekkäin.
Pelin säännöt ovat hyvin yksinkertaiset. Pelaajan tehtävänä on saada kolme omaa merkkiä peräkkäin. Rivin
voi muodostaa jokaisella peliruudukolla tai jokaisen peliruudukon välillä. Pelaajan merkki on ”X” ja tietokoneen
”O”. Pelaaja aloittaa aina ensin. Pelaaja ja tietokone asettavat merkkinsä vuorotellen pelialustoille, kunnes voittaja
on selvillä tai kaikki 27 ruudukkoa on täynnä.
Ohjelma kirjoitettiin C-ohjelmointikielellä, ja testialustana käytettiin valmista sulautettua järjestelmää. Kyseinen
alusta sisältää mikrokontrolleri 8051:n, LCD-näytön ja matriisinäppäimistön. Ohjelmointiympäristönä toimi IAR
ANSI C -kääntäjä ja testausympäristönä EMUL 51 -emulaattori.
Jätkänshakkiohjelma koostuu kahdesta ohjelmistomoduulista. Pelin pääohjelma sisältää pelin toiminnallisuuden ja
tekoälyn. LCD-ohjelma sisältää alustusrutiinit ja graafiset toiminnallisuudet. Ohjelmistomoduuleihn kuuluvat
myös tarvittavat otsikkotiedostot, jotka sisältävät aliohjelmien esittelyt ja ohjelmistomoduuleihin liittyviä määrittelyjä.
Sovellus testattiin eri ohjelmistovaiheissa. Testauksessa testattiin testilaitteiston toiminnan kannalta tärkeä
ohjelma, pääohjelma ja tekoäly. Lopputulokseksi saatiin laitteistolle testauksien jälkeen toimiva ohjelma.