Henkilöstöpalveluyrityksen rekrytointiviestintä
Jussila, Juho (2017)
Jussila, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Seure Henkilöstöpalvelut Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida toimeksiantajan rekrytointiviestintää ja sosiaalisen median käyttämistä yrityksen rekrytointiviestinnässä sekä tuottaa kehitysehdotuksia rekrytointiviestintään.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu rekrytointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta sekä tämän opinnäytetyön tutkimuksen kannalta keskeisimmistä sosiaalisen median kanavista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus toteutettiin nettikyselylomakkeella. Tutkimuksen kysymykset tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan viestinnästä vastaavien henkilöiden sekä opinnäytetyön tekijän kanssa. Kysymykset muodostettiin sillä ajatuksella, että niistä olisi selkeää hyötyä toimeksiantajayritykselle ja että niiden vastausten analysoinnista saatava informaatio antaisi lisäarvoa toimeksiantajan rekrytointiviestinnän tarpeisiin. Lisäksi tehtiin toimeksiantajan viestintäpäällikön haastattelu.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Seuren keikkatyöntekijät käyttävät internetiä ja sosiaalista mediaa yhtä paljon tai jopa enemmän kuin suomalaiset keskimäärin. Kyselytutkimukseen vastanneet keikkatyöntekijät käyttävät esimerkiksi Instagramia ja Snapchatia jopa huomattavasti enemmän ja Facebookiakin enemmän kuin suomalaiset keskimäärin, kun kyselytutkimuksen tuloksia verrataan teleoperaattori DNA:n vuonna 2016 tekemään digitaalisen elämäntavan tutkimukseen.
Seuren kotisivuihin oli tutustunut lähes 80 prosenttia vastanneista ja 84 prosenttia kertoi käyttävänsä mol.fi-sivustoa etsiessään uutta työpaikkaa. Toimeksiantajan näkyvyys sosiaalisen median eri yhteisöpalveluissa sekä internetissä on tutkimuksen tulosten perusteella erittäin tärkeää. Lisäksi aktiivisella läsnäololla sosiaalisen median eri kanavissa on mahdollista tavoittaa huomattavia määriä potentiaalisia työnhakijoita. Sosiaalisen median käyttäminen rekrytointiviestinnässä on myös taloudellisesti järkevää, sillä suurtenkin ihmisryhmien tavoittaminen sosiaalisen median avulla on mahdollista joko ilmaiseksi tai verrattain pienellä taloudellisella panostuksella. Myös viestinnän kohdentaminen onnistuu sosiaalisessa mediassa perinteistä mediaa paremmin. Tutkimuksen tuloksena saadut rekrytointiviestinnän kehitysehdotukset on koostettu yksilöidysti opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu rekrytointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta sekä tämän opinnäytetyön tutkimuksen kannalta keskeisimmistä sosiaalisen median kanavista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus toteutettiin nettikyselylomakkeella. Tutkimuksen kysymykset tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan viestinnästä vastaavien henkilöiden sekä opinnäytetyön tekijän kanssa. Kysymykset muodostettiin sillä ajatuksella, että niistä olisi selkeää hyötyä toimeksiantajayritykselle ja että niiden vastausten analysoinnista saatava informaatio antaisi lisäarvoa toimeksiantajan rekrytointiviestinnän tarpeisiin. Lisäksi tehtiin toimeksiantajan viestintäpäällikön haastattelu.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Seuren keikkatyöntekijät käyttävät internetiä ja sosiaalista mediaa yhtä paljon tai jopa enemmän kuin suomalaiset keskimäärin. Kyselytutkimukseen vastanneet keikkatyöntekijät käyttävät esimerkiksi Instagramia ja Snapchatia jopa huomattavasti enemmän ja Facebookiakin enemmän kuin suomalaiset keskimäärin, kun kyselytutkimuksen tuloksia verrataan teleoperaattori DNA:n vuonna 2016 tekemään digitaalisen elämäntavan tutkimukseen.
Seuren kotisivuihin oli tutustunut lähes 80 prosenttia vastanneista ja 84 prosenttia kertoi käyttävänsä mol.fi-sivustoa etsiessään uutta työpaikkaa. Toimeksiantajan näkyvyys sosiaalisen median eri yhteisöpalveluissa sekä internetissä on tutkimuksen tulosten perusteella erittäin tärkeää. Lisäksi aktiivisella läsnäololla sosiaalisen median eri kanavissa on mahdollista tavoittaa huomattavia määriä potentiaalisia työnhakijoita. Sosiaalisen median käyttäminen rekrytointiviestinnässä on myös taloudellisesti järkevää, sillä suurtenkin ihmisryhmien tavoittaminen sosiaalisen median avulla on mahdollista joko ilmaiseksi tai verrattain pienellä taloudellisella panostuksella. Myös viestinnän kohdentaminen onnistuu sosiaalisessa mediassa perinteistä mediaa paremmin. Tutkimuksen tuloksena saadut rekrytointiviestinnän kehitysehdotukset on koostettu yksilöidysti opinnäytetyössä.