Asiakkaan motivointi elintapamuutoksessa
Kuivanen, Iida; Koponen, Noora (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata motivaation merkitystä elintapamuutosprosessissa sekä sitä edistäviä tekijöitä. Tavoitteena oli koota tutkimustietoa motivaation merkityksestä sekä muutoksessa tukemisesta terveydenhuollon ammattilaisille, joiden työssä asiakkaan elintapaohjaus ja motivointi tavoitteissa pysymiseen on tärkeässä roolissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Opinnäytetyöhön kerättiin aineistoa kahdesta suomalaisesta (Medic ja Melinda) sekä kahdesta kansainvälisestä (ProQuest Central ja PubMed Health) tietokannasta. Aineisto valikoitui yhdeksästä eri tutkimuksesta, jotka ovat julkaistu vuosina 2007–2016. Aineiston analyysi tapahtui induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella asiakkaan motivaation heräämiseen näyttäisivät keskeisesti vaikuttavan sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät. Motivaation heräämisessä on lisäksi edistäviä ja estäviä tekijöitä. Tulosten mukaan tärkeimpiä tekijöitä motivaation heräämisessä ovat asiakkaan todellinen halu ja päättäväisyys muutosta kohtaan, lähipiirin tuki, kannustava ilmapiiri sekä hyvä vuorovaikutussuhde ammattilaisen kanssa. Asiakkaan muutoksessa tukeminen vaatii ammattilaiselta luottamuksellisen asiakassuhteen luomista, aitoa läsnäoloa kohtaamisissa, dialogisuutta vuorovaikutuksessa sekä asiakkaan arvostamista.
Opinnäytetyön tulokset auttavat luomaan terveydenhuollon ammattilaisille käsitystä siitä, millainen ammattilaisen lähestymistavan tulisi olla, jotta asiakkaan elintapamuutos onnistuisi parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Opinnäytetyöhön kerättiin aineistoa kahdesta suomalaisesta (Medic ja Melinda) sekä kahdesta kansainvälisestä (ProQuest Central ja PubMed Health) tietokannasta. Aineisto valikoitui yhdeksästä eri tutkimuksesta, jotka ovat julkaistu vuosina 2007–2016. Aineiston analyysi tapahtui induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella asiakkaan motivaation heräämiseen näyttäisivät keskeisesti vaikuttavan sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät. Motivaation heräämisessä on lisäksi edistäviä ja estäviä tekijöitä. Tulosten mukaan tärkeimpiä tekijöitä motivaation heräämisessä ovat asiakkaan todellinen halu ja päättäväisyys muutosta kohtaan, lähipiirin tuki, kannustava ilmapiiri sekä hyvä vuorovaikutussuhde ammattilaisen kanssa. Asiakkaan muutoksessa tukeminen vaatii ammattilaiselta luottamuksellisen asiakassuhteen luomista, aitoa läsnäoloa kohtaamisissa, dialogisuutta vuorovaikutuksessa sekä asiakkaan arvostamista.
Opinnäytetyön tulokset auttavat luomaan terveydenhuollon ammattilaisille käsitystä siitä, millainen ammattilaisen lähestymistavan tulisi olla, jotta asiakkaan elintapamuutos onnistuisi parhaalla mahdollisella tavalla.