Palvelukuvauksen kehittäminen
Nyman, Ulla (2017)
Nyman, Ulla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704225142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704225142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Helen Oy:n Teknisten palveluiden toimeksiannosta palvelukuvaus, joka toimii palveluhankintojen kilpailutusprosessissa tarjouspyynnön liitteenä. Palvelukuvauksen tehtävänä on kertoa tarjouksen jättämistä harkitsevalle palveluntarjoajalle tarjouspyynnön tarkoittaman palvelun sisällöstä. Sopimuskaudella palvelukuvauksen tehtävänä on toimia pelisääntöinä palveluntuottajan ja Helen Oy:n välillä. Aiemmat palvelukuvaukset kaipasivat yhtenäistämistä ja päivittämistä nykyisten vaatimusten mukaisiksi. Tavoitteena oli koostaa yksi kattava palvelukuvaus, joka sisältäisi useimpien palveluostojen kannalta oleellisen sisällön ja jota voitaisiin täydentää sopimuskohtaisella teknisellä osiolla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa aineiston keräysmenetelminä olivat teemahaastattelut sekä havainnointi. Teoriaosuudessa kuvattiin palveluhankintoja ohjaavia tekijöitä, kuten lakeja, työturvallisuuteen liittyviä teemoja, vastuullisuutta sekä käytiin läpi palveluhankintojen prosessia.
Tutkimuksen tuloksena haastattelumateriaalista ja havainnoinnilla saadusta aineistosta mm. aiemmista palvelukuvauksista koostettiin uudistettu palvelukuvaus. Se toimii toimeksiantajan palveluostojen kilpailutuksessa määrittämässä ostettavan palvelun käytäntöjä ja sitä voidaan sopimuskaudella käyttää apuna ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa. Opinnäytetyön toteutuksen yhteydessä heräsi kehittämisideoita palveluostojen sopimuskauden aikaisen prosessin kehittämisestä, joita voidaan hyödyntää mahdollisessa jatkotutkimuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa aineiston keräysmenetelminä olivat teemahaastattelut sekä havainnointi. Teoriaosuudessa kuvattiin palveluhankintoja ohjaavia tekijöitä, kuten lakeja, työturvallisuuteen liittyviä teemoja, vastuullisuutta sekä käytiin läpi palveluhankintojen prosessia.
Tutkimuksen tuloksena haastattelumateriaalista ja havainnoinnilla saadusta aineistosta mm. aiemmista palvelukuvauksista koostettiin uudistettu palvelukuvaus. Se toimii toimeksiantajan palveluostojen kilpailutuksessa määrittämässä ostettavan palvelun käytäntöjä ja sitä voidaan sopimuskaudella käyttää apuna ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa. Opinnäytetyön toteutuksen yhteydessä heräsi kehittämisideoita palveluostojen sopimuskauden aikaisen prosessin kehittämisestä, joita voidaan hyödyntää mahdollisessa jatkotutkimuksessa.