Paikallisen markkinoinnin vuosisuunnitelma : case: Voglia Oy
Penttinen, Juliaana (2017)
Penttinen, Juliaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255349
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda toimiva paikallinen markkinointisuunnitelma Voglian Tuulosen myymälälle, ketjusuunnitelman rinnalle, jota tulevaisuudessa pystyttäisiin soveltamaan myös muissa Voglian myymälöissä. Opinnäytetyölle oli tarve, sillä ketjusuunnitelmassa ei ole mahdollista ottaa huomioon paikallisia tapahtumia tai hiljaisia hetkiä. Tutkimuksen alaongelmiksi muodostuivat ”Millaista on toimiva paikallinen markkinointi vaateketjussa?” ja ”Miten markkinointitoimenpiteiden onnistumista voidaan mitata ja raportoida?”
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun, markkinointiviestinnän osuutta painottaen. Teoriaosuus rajattiin markkinointiviestintään, jotta markkinointi on yhdenmukaista ketjusuunnitelman kanssa. Empiriaosuudessa toteutettiin Voglian Hämeenlinnan alueen myymälävastaavan haastattelu, toimitusjohtajan sähköpostihaastattelu sekä kyselytutkimuksena potentiaalisille asiakkaille. Kyselytutkimus yhdisteli kvalitatiivisen sekä kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Kysely toteutettiin maaliskuussa Kauppakeskus Tuulosen käytävällä, Voglian myymälän edessä, 79:lle kuluttajalle.
Markkinointisuunnitelma luotiin yhteistyössä Hämeenlinnan alueen myymälävastaavan kanssa ja toimenpiteiden suunnittelu perustui teorian lisäksi haastattelujen perusteella tehtyyn tilanneanalyysiin sekä kyselyssä saatuihin tuloksiin. Kuluttajat toivoivat esimerkiksi muotinäytöksiä, asiakasiltoja, prosenttitarjouksia sekä pukeutumisneuvontaa.
Jokaiselle suunnitelman toimenpiteelle määritettiin myös tavoite, jotta toimenpiteitä voidaan kehittää mahdollisimman toimiviksi. Raportointia varten Voglialle ehdotetaan Yammer-ryhmän luomista, jonne jokainen myymälä raportoi omista toimenpiteistään ja niiden lopputuloksista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun, markkinointiviestinnän osuutta painottaen. Teoriaosuus rajattiin markkinointiviestintään, jotta markkinointi on yhdenmukaista ketjusuunnitelman kanssa. Empiriaosuudessa toteutettiin Voglian Hämeenlinnan alueen myymälävastaavan haastattelu, toimitusjohtajan sähköpostihaastattelu sekä kyselytutkimuksena potentiaalisille asiakkaille. Kyselytutkimus yhdisteli kvalitatiivisen sekä kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Kysely toteutettiin maaliskuussa Kauppakeskus Tuulosen käytävällä, Voglian myymälän edessä, 79:lle kuluttajalle.
Markkinointisuunnitelma luotiin yhteistyössä Hämeenlinnan alueen myymälävastaavan kanssa ja toimenpiteiden suunnittelu perustui teorian lisäksi haastattelujen perusteella tehtyyn tilanneanalyysiin sekä kyselyssä saatuihin tuloksiin. Kuluttajat toivoivat esimerkiksi muotinäytöksiä, asiakasiltoja, prosenttitarjouksia sekä pukeutumisneuvontaa.
Jokaiselle suunnitelman toimenpiteelle määritettiin myös tavoite, jotta toimenpiteitä voidaan kehittää mahdollisimman toimiviksi. Raportointia varten Voglialle ehdotetaan Yammer-ryhmän luomista, jonne jokainen myymälä raportoi omista toimenpiteistään ja niiden lopputuloksista.