Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Näkökulmia torinaluspysäköintiin : pysäköintipaikkatarjonnan vaikutus kulkumuodon valintaan keskisuurissa kaupungeissa ja toriparkin vaikutus keskustan viihtyisyyteen. Esimerkkikohteina Jyväskylä, Kuopio ja Lahti

Kekkonen, Risto (2010)

 
Avaa tiedosto
Kekkonen_Risto.pdf (1.601Mt)
Lataukset: 


Kekkonen, Risto
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136408
Tiivistelmä
Henkilöautojen säilyttäminen edellyttää suuria tilavarauksia kaupunkien keskustoissa ja niiden läheisyydessä. Ajoneuvoliikenteen lisääntyminen ja tonttimaan rajallisuus ovat syinä autopaikkojen sijoittamiseen maanalaisiin pysäköintilaitoksiin, kaupunkien torien ja keskusta-aukioiden alle.

Opinnäytetyö tarkastelee torinaluspysäköintiä ja pysäköinnin vaikutuksia keskisuuriin kaupunkikeskustoihin. Lisäksi käsitellään ajoneuvoliikenteen roolia yhdyskuntarakenteessa ja sen vaikutuksia joukkoliikenteen toimintaedellytyksiin sekä kevyen liikenteen asemaan. Työssä pohditaan myös liikenteen ympäristövaikutuksia globaalissa mittakaavassa ja kaupunkisuunnittelun vaikutusmahdollisuuksia käytetyn kulkutavan valintaan. Työn lähtökohtana on kaupunkiympäristönsuunnitteluun liittyvä kurssityö, jossa arvioitiin ajankohtaisia kaavahankkeita.

Työn selvitysosassa on arvioitu torinaluspysäköinnin vaikutuksia ja sen nykytilaa kolmessa kohdekaupungissa: Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lahdessa. Tutkimus on tehty kahden jo toteutuneen ja yhden suunnitteilla olevan esimerkkikohteen avulla. Keskustojen erilaisia kehittämisintressejä ja paikallisia olosuhteita on inventoitu paikan päällä sekä analysoitu käytettävissä olevien tutkimustulosten perusteella. Kokonaiskuvan aikaansaamiseksi on haastateltu kaupunkien virkamiehiä ja muita asianosaisia tahoja sekä tarkasteltu yleistä kehitystä tilastojen pohjalta.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ettei torinaluspysäköinti varsinaisesti ehkäise autoistumisen keskustoille aiheutuvia haittoja, vaan enemmänkin keskittää niitä ja kokonaisuudessaan edesauttaa autoilun lisääntymistä. Torinaluspysäköinti on autoiluun rohkaiseva liikkumisen ohjauskeino, joka vaikuttaa keskustan kehitykseen hyvin pitkällä aikavälillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste