Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Henkilöbrändin merkitys asiantuntijatehtäviin haettaessa

Tuominen, Juulia; Vanhala, Sanna (2017)

 
Avaa tiedosto
Tuominen_Juulia.pdf (1.001Mt)
Lataukset: 


Tuominen, Juulia
Vanhala, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245246
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia henkilöbrändäyksen roolia työnhakuprosessissa ja keinoja sen toteuttamiseen eri sosiaalisen median kanavissa. Tutkittaviksi kanaviksi valikoituivat LinkedIn, Facebook, Instagram ja Twitter. Henkilöbrändäyksellä tarkoitetaan oman osaamisen markkinointia ja positiivisen julkisuuskuvan luomista. Työssä haluttiin löytää keinot brändätä itseään ammattilaisena. Tutkimusongelmaksi muodostui, mitkä näistä tavoista toimivat ja mitkä eivät, ja mitkä asiat ylipäätään herättävät työnantajien/rekrytoijien kiinnostuksen. Kokonaisvaltaiseksi tutkimuskysymykseksi nousi, kuinka hyödyntää sosiaalisen median kanavia henkilöbrändin rakentamisessa, ja onko se ammatillisesta näkökulmasta tärkeää.

Teoreettinen osuus koostui neljästä osa-alueesta. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin rekrytoinnin nykymenetelmiä ja työnhaussa tapahtuneita muutoksia. Tämän jälkeen avattiin tarkemmin, mitä henkilöbrändäämisellä tarkoitetaan, sekä linkitettiin näkökulma asiantuntijuuteen. Kolmannessa teorialuvussa käydään läpi henkilöbrändin rakentamisen vaiheet, minkä jälkeen käydään läpi valikoidut sosiaalisen median kanavat, ja kuinka juuri niissä voidaan toteuttaa ammattillista henkilöbrändäystä.

Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa empiiriselle osuudelle loivat pohjaa teemahaastattelut. Haastateltaviksi valittiin seitsemän rekrytoinnin parissa toimivaa henkilöä, joiden lisäksi mukaan otettiin myös kolme vastaajaa, joilta saatiin työnhakijan näkemys aiheeseen. Haastatteluiden teemat olivat rekrytointi ja sosiaalinen media työnhaun työkaluna.

Työn tuloksista ilmeni, että LinkedIn on paras kanava ammatillisen henkilöbrändin rakentamisessa. Tutkimuskysymykseen siitä, onko henkilöbrändäys tärkeää, vastaukseksi saatiin, että itsensä kehittämisen näkökulmasta sillä on jonkin verran merkitystä. Se ei kuitenkaan suoraan takaa työllistymistä, vaan työnhaussa voi pärjätä myös tavalliseen tapaan ansioluettelon ja työhaastattelun avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste