Ryhmämuotoinen sosiaalinen kuntoutus nuorten kokemana
Linjamaa, Salla (2017)
Linjamaa, Salla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265436
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoiminnasta. Tutkimus on toteutettu Riihimäellä toimivassa nuorten sosiaalisen kuntoutuksen Nuka-ryhmässä. Tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten nuoret ovat kokeneet hyötyneensä ryhmään osallistumisesta. Tavoitteena oli myös selvittää sosiaalisen kuntoutuksen ryhmän mahdollisia vaikutuksia ryhmään osallistuneiden nuorten hyvinvointiin ja arjenhallintaan sekä muihin sosiaalisen kuntoutuksen asettamiin tavoitteisiin. Tutkimuksen avulla saatiin lisää tietoa sosiaalisesta kuntoutuksesta ilmiönä. Sosiaalinen kuntoutus on tullut lakisääteiseksi keväällä 2015, eikä aiheesta ole juuri tehty aiempaa tutkimusta. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan sosiaalisen kuntoutuksen käsitettä sekä käsitellään nuorten sosiaalisen kuntoutuksen tarpeellisuutta neljän eri ulottuvuuden kautta. Näitä ulottuvuuksia ovat syrjäytyminen, työttömyys, osallisuus sekä sosiaalinen toimintakyky. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastattelun sekä havainnoinnin menetelmiä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimukseen osallistuneiden nuorten anonyymius on säilytetty ja haastateltujen nuorten nimet ovat muutettu. Haastatteluihin osallistui kahdeksan nuorta.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret pitivät sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoimintaa hyödyllisenä. Tärkeimpinä asioina nuoret pitivät sitä, että heillä oli edes kerran viikossa jotain aktiviteettia ja heillä oli mahdollisuus harjoitella turvallisessa ympäristössä vuorovaikutustilanteita. Tärkeänä pidettiin myös vertaistuen kokemusta ja uusia sosiaalisia kontakteja. Nuoret kokivat saaneensa lisää rohkeutta vuorovaikutustilanteisiin, ja he saivat onnistumisen kokemuksia kohtaamisista muiden nuorten kanssa jännityksestä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta huolimatta. Tutkimuksesta nousi myös kehittämisehdotuksia nuorten sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoiminnan järjestämiseen. Ryhmätoimintaan kaivattiin muun muassa lisää itsenäistymiseen ja asumiseen sekä koulutukseen ja työelämään liittyviä teemoja.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan sosiaalisen kuntoutuksen käsitettä sekä käsitellään nuorten sosiaalisen kuntoutuksen tarpeellisuutta neljän eri ulottuvuuden kautta. Näitä ulottuvuuksia ovat syrjäytyminen, työttömyys, osallisuus sekä sosiaalinen toimintakyky. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastattelun sekä havainnoinnin menetelmiä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimukseen osallistuneiden nuorten anonyymius on säilytetty ja haastateltujen nuorten nimet ovat muutettu. Haastatteluihin osallistui kahdeksan nuorta.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret pitivät sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoimintaa hyödyllisenä. Tärkeimpinä asioina nuoret pitivät sitä, että heillä oli edes kerran viikossa jotain aktiviteettia ja heillä oli mahdollisuus harjoitella turvallisessa ympäristössä vuorovaikutustilanteita. Tärkeänä pidettiin myös vertaistuen kokemusta ja uusia sosiaalisia kontakteja. Nuoret kokivat saaneensa lisää rohkeutta vuorovaikutustilanteisiin, ja he saivat onnistumisen kokemuksia kohtaamisista muiden nuorten kanssa jännityksestä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta huolimatta. Tutkimuksesta nousi myös kehittämisehdotuksia nuorten sosiaalisen kuntoutuksen ryhmätoiminnan järjestämiseen. Ryhmätoimintaan kaivattiin muun muassa lisää itsenäistymiseen ja asumiseen sekä koulutukseen ja työelämään liittyviä teemoja.