Pakkauskonsepti materiaalinäytteille
Favén, Vilma (2017)
Favén, Vilma
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265452
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni suunnittelen pakkauskonseptin materiaalinäytteille käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyödyntäen. Brändi muodostuu yksittäisten ihmisten kokemuksista ja mielikuvista tiettyä yritystä kohtaan. Mielikuviin vaikuttavat kaikki yrityksen ulospäin näyttäytyvä toiminta, aina viestinnästä ja asiakaspalvelusta tuotteen tai palvelun laatuun ja kokemukseen asti.
Työn tavoitteena on suunnitella positiivista brändimielikuvaa vahvistava ja muunneltava pakkauskonsepti materiaalinäytteiden esittelyyn. Konseptin tulee viestiä tuotteiden ja palveluiden korkeasta laadusta sekä yhtenäistää käytäntöjä ja kokemuksia. Pakkauskonseptin pääkäyttäjiä ovat myynnissä ja markkinoinnissa työskentelevät henkilöt. Kohderyhmiä joiden mielikuviin pakkauskonseptilla halutaan vaikuttaa, ovat nykyiset asiakkaat ja potentiaaliset tulevat asiakkaat. Keskeinen osa konseptin käyttäjälähtöisyyttä on pääkäyttäjien tarpeisiin vastaamisen lisäksi pakkauksen tuotannon ja kustannustehokkuuden huomiointi. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Stora Enso Packaging Oy.
Opinnäytetyöni kirjallinen osuus esittelee pakkauskonseptin suunnitteluprosessin alusta loppuun käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Työn taustoituksessa olen hyödyntänyt käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja brändeihin liittyvää kirjallisuutta.
Työn tavoitteena on suunnitella positiivista brändimielikuvaa vahvistava ja muunneltava pakkauskonsepti materiaalinäytteiden esittelyyn. Konseptin tulee viestiä tuotteiden ja palveluiden korkeasta laadusta sekä yhtenäistää käytäntöjä ja kokemuksia. Pakkauskonseptin pääkäyttäjiä ovat myynnissä ja markkinoinnissa työskentelevät henkilöt. Kohderyhmiä joiden mielikuviin pakkauskonseptilla halutaan vaikuttaa, ovat nykyiset asiakkaat ja potentiaaliset tulevat asiakkaat. Keskeinen osa konseptin käyttäjälähtöisyyttä on pääkäyttäjien tarpeisiin vastaamisen lisäksi pakkauksen tuotannon ja kustannustehokkuuden huomiointi. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Stora Enso Packaging Oy.
Opinnäytetyöni kirjallinen osuus esittelee pakkauskonseptin suunnitteluprosessin alusta loppuun käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Työn taustoituksessa olen hyödyntänyt käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja brändeihin liittyvää kirjallisuutta.