Lorukirja lapsen kielen kehityksen tueksi varhaiskasvatuksen arjessa
Niemitalo, Katri; Kaltio, Linda (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Niemitalo, Katri
Kaltio, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275516
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa loruja ja lorukirja, joiden tavoitteena on tukea alle kouluikäisten lasten kielen kehitystä. Tavoitteena oli kehittää lorukirjasta yhtenäinen kokonaisuus, jota pystytään hyödyntämään vaivattomasti työkaluna varhaiskasvatuksessa ja osana päiväkodin arkea. Lorukirjan lorut sijoittuvat päiväkotiympäristöön ja erilaisiin päiväkodin arjen keskeisimpiin tilanteisiin. Lorujen tavoitteena on tukea päivähoidon arjen tilanteita. Kirjan lorujen toimivuutta kokeiltiin toteuttamalla kuusi toimintatuokiota. Toimintatuokiot toteutettiin 3 - 6-vuotiaiden ryhmässä espoolaisessa ostopalvelupäiväkodissa tammi–helmikuussa 2017. Kaikissa toimintatuokiossa oli selkeä, ennalta suunniteltu rakenne ja ohjelma. Lisäksi tuokioissa harjoiteltiin ja käytettiin loruja monipuolisesti lasten kanssa. Jokaiselle lorulle on määritelty omat kielen kehityksen tavoitteet. Toimintatuokioissa keskityttiin pääsääntöisesti yhteen loruun ja yhteen päiväkodin keskeiseen arkitilanteeseen. Loru ja toimintatuokion muu ohjelma, kuten leikit, tukivat arkitilanteiden hahmottamista.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, jonka teoreettinen viitekehys koostuu lapsen kielen kehityksen vaiheiden kuvaamisesta ja kielen kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa, erityisesti lorujen kautta. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty päiväkodin arjen ja käytänteiden teoriaan. Kehittämishankkeen teoriapohjaa ja lorukirjan tuottamista varten haastateltiin Espoon kaupungin puheterapeuttia.
Toimintatuokioissa käytettiin menetelmällisenä ratkaisuna aktivoivaa osallistuvaa havainnointia. Näin ollen havainnoinnin pohjalta tehdyt päätökset ohjasivat tuokioiden toimintaa ja arviointia. Tämän kehittämishankkeen onnistumista arvioitiin päiväkodin lastentarhanopettajalta saadun havainnoinnin ja palautteen, itsearvioinnin, ryhmän lasten palautteiden ja reflektiokeskusteluiden avulla. Lorukirja tukee arvioinnin perusteella lasten kielen kehitystä lorujen, toiston, rytmin, äänneharjoitteiden, kuvien, liikkeen ja vuorovaikutuksen keinoin. Lorukirjan lorut tukevat päivähoidon arjen toimintaa liittymällä sisällöltään keskeisimpiin arjen tilanteisiin. Arvioinnin perusteella loruista ja lorukirjasta syntyi toimiva käyttökelpoinen kokonaisuus, josta lapset ja yhteistyökumppani pitivät. Lorukirja jäi yhteistyöpäiväkodin käyttöön.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, jonka teoreettinen viitekehys koostuu lapsen kielen kehityksen vaiheiden kuvaamisesta ja kielen kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa, erityisesti lorujen kautta. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty päiväkodin arjen ja käytänteiden teoriaan. Kehittämishankkeen teoriapohjaa ja lorukirjan tuottamista varten haastateltiin Espoon kaupungin puheterapeuttia.
Toimintatuokioissa käytettiin menetelmällisenä ratkaisuna aktivoivaa osallistuvaa havainnointia. Näin ollen havainnoinnin pohjalta tehdyt päätökset ohjasivat tuokioiden toimintaa ja arviointia. Tämän kehittämishankkeen onnistumista arvioitiin päiväkodin lastentarhanopettajalta saadun havainnoinnin ja palautteen, itsearvioinnin, ryhmän lasten palautteiden ja reflektiokeskusteluiden avulla. Lorukirja tukee arvioinnin perusteella lasten kielen kehitystä lorujen, toiston, rytmin, äänneharjoitteiden, kuvien, liikkeen ja vuorovaikutuksen keinoin. Lorukirjan lorut tukevat päivähoidon arjen toimintaa liittymällä sisällöltään keskeisimpiin arjen tilanteisiin. Arvioinnin perusteella loruista ja lorukirjasta syntyi toimiva käyttökelpoinen kokonaisuus, josta lapset ja yhteistyökumppani pitivät. Lorukirja jäi yhteistyöpäiväkodin käyttöön.