Palveluohjaus sote-uudistuksessa
Nukarinen, Roni (2017)
Nukarinen, Roni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275522
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustan ja tarpeen muodostavat sektorivastuullisuuteen ja asiakastiedon käsittelyyn liittyvät ongelmat suomalaisessa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä. Palveluohjauksessa painottuva kokonaisvaltainen ja asiakaslähtöinen työote on yksi ratkaisu näihin ongelmiin.
Palveluohjaus on sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelevän ammattilaisen toimintaa, jossa tuetaan kokonaisvaltaisesti paljon palveluita käyttävän asiakkaan elämänhallintaa ja koordinoidaan häntä tukevia palveluita. Samankaltaisiin tavoitteisiin pyritään myös sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksessa, jossa tavoitellaan asiakaslähtöisyyttä, valinnanvapautta ja palveluiden integraatiota.
Selvitin kyselyn avulla, miten palveluohjausta tehdään tällä hetkellä ja mitä haasteita eri sektoreilla on toimia palveluohjauksen perusideologian mukaisesti. Näiden alatutkimuskysymysten pohjalta esitän näkökulmia siihen, kuinka palveluohjaus kannattaisi organisoida sote-uudistuksessa ja kuinka palveluohjaus voisi tukea sote-uudistuksen tavoitteita. Kyselyn aineisto on kerätty määrällisen tutkimuksen menetelmin ja analysoitu laadullisia menetelmiä käyttäen.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys rakentuu palveluohjauksen ideologian ympärille. Sen mukaan palveluohjauksen tulisi perustua asiakkaan kohtaamiseen ja hänen itsenäisen elämän kokonaisvaltaiseen tukemiseen, siihen pitäisi olla käytössä riittävästi aikaa ja palveluohjaajalla tulisi olla vapaus toimia asiakkaan ehdoilla. Näihin ideologisiin lähtökohtiin pohjautuen kyselyn perusteella parhaat lähtökohdat palveluohjaukselle on kolmannen sektorin organisaatioissa. Julkisella sektorilla palveluohjauksen tekemistä rajoitetaan eniten organisaation toimesta ja heillä on muihin sektoreihin verrattuna heikoimmat mahdollisuudet toimia palveluohjauksen ideologian mukaisesti.
Jotta asiakaslähtöisyys toteutuisi ja palveluiden integraatio sekä valinnanvapaus toisivat sote-uudistuksessa aitoa lisäarvoa asiakkaille, täytyy palveluneuvontaa ja palveluohjausta tehdä huolellisesti. Samalla voimme vähentää päällekkäistä, resursseja hukkaavaa työtä ja kohdentaa tuki vastaamaan paremmin asiakkaan tarvetta.
Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston monitieteistä MORFEUS-hanketta.
Palveluohjaus on sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelevän ammattilaisen toimintaa, jossa tuetaan kokonaisvaltaisesti paljon palveluita käyttävän asiakkaan elämänhallintaa ja koordinoidaan häntä tukevia palveluita. Samankaltaisiin tavoitteisiin pyritään myös sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksessa, jossa tavoitellaan asiakaslähtöisyyttä, valinnanvapautta ja palveluiden integraatiota.
Selvitin kyselyn avulla, miten palveluohjausta tehdään tällä hetkellä ja mitä haasteita eri sektoreilla on toimia palveluohjauksen perusideologian mukaisesti. Näiden alatutkimuskysymysten pohjalta esitän näkökulmia siihen, kuinka palveluohjaus kannattaisi organisoida sote-uudistuksessa ja kuinka palveluohjaus voisi tukea sote-uudistuksen tavoitteita. Kyselyn aineisto on kerätty määrällisen tutkimuksen menetelmin ja analysoitu laadullisia menetelmiä käyttäen.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys rakentuu palveluohjauksen ideologian ympärille. Sen mukaan palveluohjauksen tulisi perustua asiakkaan kohtaamiseen ja hänen itsenäisen elämän kokonaisvaltaiseen tukemiseen, siihen pitäisi olla käytössä riittävästi aikaa ja palveluohjaajalla tulisi olla vapaus toimia asiakkaan ehdoilla. Näihin ideologisiin lähtökohtiin pohjautuen kyselyn perusteella parhaat lähtökohdat palveluohjaukselle on kolmannen sektorin organisaatioissa. Julkisella sektorilla palveluohjauksen tekemistä rajoitetaan eniten organisaation toimesta ja heillä on muihin sektoreihin verrattuna heikoimmat mahdollisuudet toimia palveluohjauksen ideologian mukaisesti.
Jotta asiakaslähtöisyys toteutuisi ja palveluiden integraatio sekä valinnanvapaus toisivat sote-uudistuksessa aitoa lisäarvoa asiakkaille, täytyy palveluneuvontaa ja palveluohjausta tehdä huolellisesti. Samalla voimme vähentää päällekkäistä, resursseja hukkaavaa työtä ja kohdentaa tuki vastaamaan paremmin asiakkaan tarvetta.
Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston monitieteistä MORFEUS-hanketta.