Asiakastyytyväisyystutkimus, Hong Kong Rauma Oy
Ruohonen, Juuso (2017)
Ruohonen, Juuso
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275608
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tehdä asiakastyytyväisyystutkimus Hong Kong Rauma Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena sekä tavoitteena on ennen kaikkea perehtyä kolmeen pääkohtaan asiakastyytyväisyyttä koskien. Nämä kolme pääkohtaa ovat myyntityön, asiakastyytyväisyyden sekä palvelun laatu tavaratalossa ja nämä kolme pääkohtaa muodostavat työhön myös tutkimusongelmat. Opinnäytetyötä varten haastatellaan henkilökohtaisesti tavaratalossa asioivia asiakkaita ja heidän antamien näkemyksien perusteella tehdään lopulliset päätelmät työhön.
Tässä opinnäytetyössä tietoperusta koostuu aiheista, jotka liittyvät opinnäytetyössä tutkittaviin ongelmiin. Näitä tutkimusongelmia ovat palvelun, myyntityön sekä asiakastyytyväisyyden laatu Hong Kong Rauma tavaratalossa. Teoriaa käsittelevä osuus sisältää teoriaa palvelusta, asiakkaan kokemasta palvelun laadusta sekä asiakaspalvelusta yleisesti. Haastatteluista saatujen laadullisten sekä numeeristen materiaalien lisäksi opinnäytetyön sisällöllisenä pohjana käytetään myös toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja yrityksen asiakastyytyväisyyteen liittyen.
Toiminnallinen viitekehys toteutettiin numeerisen haastattelututkimuksen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 60 kappaletta. Haastattelut analysoitiin, vertailtiin ja niiden pohjilta tehtiin johtopäätökset. Kehitysehdotuksia haastateltavilta myös tuli ja ne ovat työssä mainittu. Numeeriseen haastattelulomakkeeseen ja henkilökohtaisiin keskusteluihin haastateltavien kanssa päädyttiin sen vuoksi, koska uskon tutkimuksen luotettavuuden olevan tällöin parempi.
Johtopäätöksenä voi todeta, että tutkittavat ongelmat antoivat paljon erilaisia näkemyksiä haastateltavilta sekä näin ollen varmasti auttaa toimeksiantajaa kehittämään asiakaspalvelua tai ainakin kiinnittämään huomiota erilaisiin toimintamalleihin.
Tässä opinnäytetyössä tietoperusta koostuu aiheista, jotka liittyvät opinnäytetyössä tutkittaviin ongelmiin. Näitä tutkimusongelmia ovat palvelun, myyntityön sekä asiakastyytyväisyyden laatu Hong Kong Rauma tavaratalossa. Teoriaa käsittelevä osuus sisältää teoriaa palvelusta, asiakkaan kokemasta palvelun laadusta sekä asiakaspalvelusta yleisesti. Haastatteluista saatujen laadullisten sekä numeeristen materiaalien lisäksi opinnäytetyön sisällöllisenä pohjana käytetään myös toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja yrityksen asiakastyytyväisyyteen liittyen.
Toiminnallinen viitekehys toteutettiin numeerisen haastattelututkimuksen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 60 kappaletta. Haastattelut analysoitiin, vertailtiin ja niiden pohjilta tehtiin johtopäätökset. Kehitysehdotuksia haastateltavilta myös tuli ja ne ovat työssä mainittu. Numeeriseen haastattelulomakkeeseen ja henkilökohtaisiin keskusteluihin haastateltavien kanssa päädyttiin sen vuoksi, koska uskon tutkimuksen luotettavuuden olevan tällöin parempi.
Johtopäätöksenä voi todeta, että tutkittavat ongelmat antoivat paljon erilaisia näkemyksiä haastateltavilta sekä näin ollen varmasti auttaa toimeksiantajaa kehittämään asiakaspalvelua tai ainakin kiinnittämään huomiota erilaisiin toimintamalleihin.