Kirurgisen hoitotyön simulaatiotilanteet hoitotyön opiskelijoille
Niemistö, Linda; Makkonen, Karla (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Niemistö, Linda
Makkonen, Karla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kaksi kirurgisen hoitotyön simulaatiotilannetta alkuvaiheen hoitotyön opiskelijoille. Simulaatiot järjestettiin Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikössä 21.9.2016 ja 2.11.2016. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja kuului Laurea-ammattikorkeakoulun Ohjaus hoitotyössä –hankkeeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia kirurgisen potilaan hoitoon. Onnistuneiden simulaatiotilanteiden tuottamiseksi teoreettinen viitekehys muodostui hoitotyön koulutuksesta, simulaatio-opetuksesta, hoitotyön ohjauksesta, kirurgisesta hoitotyöstä sekä anafylaksiasta.
Simulaatiotilanteet pohjautuivat teoreettiseen tietoon ja näyttöön perustuvaan hoitotyöhön. Tilanteet toteutettiin hoitotyön opiskelijoille järjestetyissä simulaatiopäivissä Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikössä. Tilanteita arvioitiin opiskelijoilta kerätyllä palautteella, joka koostui 13 monivalintakysymyksestä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Palautteen perusteella voidaan todeta, että opiskelijat kokevat simulaatio-opetuksen hyödylliseksi ja mielekkääksi. Opiskelijoista 99% koki simulaatiotilanteet hyödyllisiksi tulevaa kirurgisen hoitotyön harjoittelua varten. Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, jonka mukaan simulaatio on tehokas opetusmenetelmä ja siihen kannattaa panostaa hoitotyön koulutuksessa.
Simulaatiotilanteet onnistuttiin toteuttamaan suunnitelmien mukaisesti. Opinnäytetyöprosessin aikana tilanteita kehitettiin ja toisena simulaatiopäivänä ne osoittautuivat hyvin toimiviksi. Kehittämisehdotuksena on panostaa hoitotyön koulutuksessa laadukkaaseen simulaatio-opetukseen mahdollisimman todenmukaisella ympäristöllä ja nykyaikaisilla välineillä. Tässä opinnäytetyössä tuotettuja simulaatiotilanteita voidaan jatkossa hyödyntää kehittämällä niitä haastavimmiksi loppuvaiheen opiskelijoille.
Simulaatiotilanteet pohjautuivat teoreettiseen tietoon ja näyttöön perustuvaan hoitotyöhön. Tilanteet toteutettiin hoitotyön opiskelijoille järjestetyissä simulaatiopäivissä Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikössä. Tilanteita arvioitiin opiskelijoilta kerätyllä palautteella, joka koostui 13 monivalintakysymyksestä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Palautteen perusteella voidaan todeta, että opiskelijat kokevat simulaatio-opetuksen hyödylliseksi ja mielekkääksi. Opiskelijoista 99% koki simulaatiotilanteet hyödyllisiksi tulevaa kirurgisen hoitotyön harjoittelua varten. Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, jonka mukaan simulaatio on tehokas opetusmenetelmä ja siihen kannattaa panostaa hoitotyön koulutuksessa.
Simulaatiotilanteet onnistuttiin toteuttamaan suunnitelmien mukaisesti. Opinnäytetyöprosessin aikana tilanteita kehitettiin ja toisena simulaatiopäivänä ne osoittautuivat hyvin toimiviksi. Kehittämisehdotuksena on panostaa hoitotyön koulutuksessa laadukkaaseen simulaatio-opetukseen mahdollisimman todenmukaisella ympäristöllä ja nykyaikaisilla välineillä. Tässä opinnäytetyössä tuotettuja simulaatiotilanteita voidaan jatkossa hyödyntää kehittämällä niitä haastavimmiksi loppuvaiheen opiskelijoille.