Pankreatiittipotilas - simulaatiotilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Laine, Virpi; Nurmi, Hanna-Mari (2017)
Laine, Virpi
Nurmi, Hanna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida simulaatiotilanne aiheesta akuutti pankreatiitti eli haimatulehdus. Työn toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu, jonka Terveystori-oppimisympäristöön simulaatio sijoittui. Simulaation kohderyhmänä olivat erityisesti kolmannen lukukauden akuuttihoitotyön ydinosaamisen opintojakson opiskelijat, eli akuuttihoitotyön osaaminen oli osa opinnäytetyön toteutusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden osaamista toteuttamalla oppimista kehittävä ja mahdollisimman aidonmukainen opetustilanne, joka tukisi opiskelijoiden käytännön osaamista ja vahvistaisi itsevarmuutta käytännön taidoissa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jonka menetelmänä oli simulaatio.
Simulaatiotilanteen aiheena oli pankreatiittipotilaan tilan huononeminen vuodeosastolla. Simulaatiotilanne jäljitteli todenmukaista ympäristöä, jotta simulaatiotilanteessa voitiin edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista pankreatiittipotilaan akuuttihoitotyöstä ja valmistaa heitä työelämän potilastilanteisiin.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin simulaatio-opetuksen eri vaiheista sekä pankreatiittipotilaan hoitotyöstä. Opinnäytetyön tulosten arvioinnissa käytettiin määrällistä tutkimusta, jonka perusteella pystyttiin arvioimaan opiskelijoiden osaamisen kehittymistä simulaation myötä. Kysely toteutettiin paperisella kyselylomakkeella, joka jaettiin kaikille halukkaille simulaatiotilanteen jälkeen. Tulokset analysoitiin ristiintaulukoimalla. Lisäksi simulaatioissa jaettua suullista palautetta käytettiin simulaation välittömään kehittämiseen. Tulosten analyysin perusteella opiskelijat kokivat hyötyvänsä simulaatioharjoittelutilanteesta ja suurin osa koki oppineensa uutta simulaation aikana. Erityisesti simulaation aluksi annettu teoriatieto koettiin hyödyllisenä. Simulaatiossa käytetty simulaattorinukke koettiin hankalana ja sen kohtaaminen oikeana potilaana koettiin vaikeaksi.
Kyselyn ja simulaatiossa saadun suullisen palautteen perusteella voitiin päätellä, että simulaatio koettiin pääosin hyödyllisenä ja opiskelijat kokivat osaamisensa kehittyneen simulaation ansiosta. Kehittämisehdotuksena voisi mainita kyselylomakkeen kehittämisen paremmin simulaatiotilanteeseen sopivaksi. Simulaatiotilanteeseen itsessään voisi käyttää enemmän aikaa, jotta opiskelijat pääsisivät konkreettisesti toteuttamaan erilaisia tutkimuksia simulaation aikana.
Simulaatiotilanteen aiheena oli pankreatiittipotilaan tilan huononeminen vuodeosastolla. Simulaatiotilanne jäljitteli todenmukaista ympäristöä, jotta simulaatiotilanteessa voitiin edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista pankreatiittipotilaan akuuttihoitotyöstä ja valmistaa heitä työelämän potilastilanteisiin.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin simulaatio-opetuksen eri vaiheista sekä pankreatiittipotilaan hoitotyöstä. Opinnäytetyön tulosten arvioinnissa käytettiin määrällistä tutkimusta, jonka perusteella pystyttiin arvioimaan opiskelijoiden osaamisen kehittymistä simulaation myötä. Kysely toteutettiin paperisella kyselylomakkeella, joka jaettiin kaikille halukkaille simulaatiotilanteen jälkeen. Tulokset analysoitiin ristiintaulukoimalla. Lisäksi simulaatioissa jaettua suullista palautetta käytettiin simulaation välittömään kehittämiseen. Tulosten analyysin perusteella opiskelijat kokivat hyötyvänsä simulaatioharjoittelutilanteesta ja suurin osa koki oppineensa uutta simulaation aikana. Erityisesti simulaation aluksi annettu teoriatieto koettiin hyödyllisenä. Simulaatiossa käytetty simulaattorinukke koettiin hankalana ja sen kohtaaminen oikeana potilaana koettiin vaikeaksi.
Kyselyn ja simulaatiossa saadun suullisen palautteen perusteella voitiin päätellä, että simulaatio koettiin pääosin hyödyllisenä ja opiskelijat kokivat osaamisensa kehittyneen simulaation ansiosta. Kehittämisehdotuksena voisi mainita kyselylomakkeen kehittämisen paremmin simulaatiotilanteeseen sopivaksi. Simulaatiotilanteeseen itsessään voisi käyttää enemmän aikaa, jotta opiskelijat pääsisivät konkreettisesti toteuttamaan erilaisia tutkimuksia simulaation aikana.