"Kyllähän myökin aikamoisessa kriisissä ollaan" : Rikostaustaisten läheisten kokemuksia ja odotuksia tuesta
Koistinen, Tanja (2017)
Koistinen, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025910
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata rikostaustaisten läheisten kokemuksia tilanteen käsittelystä kriisin vaiheissa, avun hakemisesta, saadusta tuesta sekä tukitoiveista. Tavoitteena oli antaa rikostaustaisten läheisille mahdollisuus tuoda esille omia kokemuksia ja odotuksia heille tarjottavasta tuesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Kuopion Setlementti Puijola ry:n hallinnoiman Tukikeskus Mahkun ja Vankien Omaiset VAO ry:n kanssa.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto saatiin haastattelemalla yhdeksää rikostaustaisen läheistä syys- joulukuun välillä vuonna 2016. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalinen tuki, kriisiprosessi, rikostaustaisen läheinen, vertaistuki sekä rikosseuraamusalan perhetyö.
Haastatteluista nousi selkeästi esiin kriisin kolme eri vaihetta; shokkivaihe, reaktiovaihe ja käsittelyvaihe. Shokkivaiheessa läheiset kaipasivat eniten tukea. Haastatellut läheiset jakautuivat omatoimisiin avunhakijoihin, joilla oli kykyä ja voimavaroja etsiä ja vaatia apua sekä ohjauksen tarpeessa oleviin, joita tapahtumat lamaannuttivat, eikä omatoimiseen tiedon etsimiseen ollut resursseja. Tukea oli saatu ammattilaisilta, vertaisilta sekä lähipiiriltä. Saatu tuki ja tarve eivät kuitenkaan aina kohdanneet. Tieto, osaaminen ja emotionaalinen tuki olivat olennaisia myönteisen kokemuksen syntymisessä. Kielteisiä kokemuksia aiheuttivat useimmiten vähättely, syyllistäminen ja ymmärryksen puute. Haastateltujen toiveet tuesta liittyivät avun saavutettavuuteen ja oikea-aikaisuuteen, emotionaaliseen tukeen sekä tietoon ja asiantuntemukseen.
Aineiston perusteella läheiset toivoivat tuelta kaikkein eniten kunnioittavaa kohtaamista. Tiedon ja avun löytäminen oli vaikeaa myös omatoimisten avunhakijoiden mielestä. Palveluohjausta rikostaustaisten läheisiä kohtaavien tahojen osalta tulisi kehittää. Aktiivisempi palveluohjaus vähentäisi lopulta kaikkien palvelujärjestelmän tahojen kuormitusta, kun rikostaustaisten läheiset löytäisivät juuri heille kohdennetun tuen.
Tutkimuksen tarkoitus oli käytännönläheinen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Tukikeskus Mahkun toiminnan kehittämisessä. Tuloksien avulla toimintaa pyritään kehittämään paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Lisäksi tarkoituksena on tuoda esille tutkimuksen tuloksia yhteistyötahoille ja sidosryhmille, jotta tutkimuksen tarjoamia kokemuksia voidaan jatkossa hyödyntää rikostaustaustaisten läheisille kohdennettuja palveluja yhteistyössä kehitettäessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto saatiin haastattelemalla yhdeksää rikostaustaisen läheistä syys- joulukuun välillä vuonna 2016. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalinen tuki, kriisiprosessi, rikostaustaisen läheinen, vertaistuki sekä rikosseuraamusalan perhetyö.
Haastatteluista nousi selkeästi esiin kriisin kolme eri vaihetta; shokkivaihe, reaktiovaihe ja käsittelyvaihe. Shokkivaiheessa läheiset kaipasivat eniten tukea. Haastatellut läheiset jakautuivat omatoimisiin avunhakijoihin, joilla oli kykyä ja voimavaroja etsiä ja vaatia apua sekä ohjauksen tarpeessa oleviin, joita tapahtumat lamaannuttivat, eikä omatoimiseen tiedon etsimiseen ollut resursseja. Tukea oli saatu ammattilaisilta, vertaisilta sekä lähipiiriltä. Saatu tuki ja tarve eivät kuitenkaan aina kohdanneet. Tieto, osaaminen ja emotionaalinen tuki olivat olennaisia myönteisen kokemuksen syntymisessä. Kielteisiä kokemuksia aiheuttivat useimmiten vähättely, syyllistäminen ja ymmärryksen puute. Haastateltujen toiveet tuesta liittyivät avun saavutettavuuteen ja oikea-aikaisuuteen, emotionaaliseen tukeen sekä tietoon ja asiantuntemukseen.
Aineiston perusteella läheiset toivoivat tuelta kaikkein eniten kunnioittavaa kohtaamista. Tiedon ja avun löytäminen oli vaikeaa myös omatoimisten avunhakijoiden mielestä. Palveluohjausta rikostaustaisten läheisiä kohtaavien tahojen osalta tulisi kehittää. Aktiivisempi palveluohjaus vähentäisi lopulta kaikkien palvelujärjestelmän tahojen kuormitusta, kun rikostaustaisten läheiset löytäisivät juuri heille kohdennetun tuen.
Tutkimuksen tarkoitus oli käytännönläheinen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Tukikeskus Mahkun toiminnan kehittämisessä. Tuloksien avulla toimintaa pyritään kehittämään paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Lisäksi tarkoituksena on tuoda esille tutkimuksen tuloksia yhteistyötahoille ja sidosryhmille, jotta tutkimuksen tarjoamia kokemuksia voidaan jatkossa hyödyntää rikostaustaustaisten läheisille kohdennettuja palveluja yhteistyössä kehitettäessä.