Markkinointisuunnitelma case: Hotelli Heimari
Onnelainen, Janita (2017)
Onnelainen, Janita
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704295804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704295804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda markkinointisuunnitelma Hotelli Heimarille. Työ tehdään toimeksiantona mikkeliläiselle yritykselle, joka ylläpitää Hotelli Heimaria. Opinnäytetyössä käsitellään markkinointisuunnitelmaa palveluyrityksen näkökulmasta. Työssä on tarkoituksena selvittää, miten pystytään lisäämään myyntiä markkinointisuunnitelman avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin suunnittelu vaiheittain läpi. Teoriaosuus sisältää lähtökohta-analyysit, strategian, tavoitteet, segmentoinnin, markkinoinnin kilpailukeinot, toimintasuunnitelman, budjetoinnin ja seurannan. Teoriaosuuden lähdemateriaaleina on käytetty markkinoinnin suunnitteluun ja markkinointisuunnitelmaan liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa on käytetty tiedon perustana kvalitatiivista tutkimusta, yrittäjän haastatteluja ja aikaisempia materiaaleja. Empiriaosuudesta muodostuu toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy selkeä ja konkreettinen markkinointisuunnitelma, joka on toteutettu vuosisuunnitelmana. Vuosisuunnitelmassa eritellään kaikki markkinointitoimenpiteet kuukausittain. Konkreettisen suunnitelman avulla Hotelli Heimari pystyy jatkossa kehittämään markkinointiaan ja saamaan tuloksia.
Teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin suunnittelu vaiheittain läpi. Teoriaosuus sisältää lähtökohta-analyysit, strategian, tavoitteet, segmentoinnin, markkinoinnin kilpailukeinot, toimintasuunnitelman, budjetoinnin ja seurannan. Teoriaosuuden lähdemateriaaleina on käytetty markkinoinnin suunnitteluun ja markkinointisuunnitelmaan liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa on käytetty tiedon perustana kvalitatiivista tutkimusta, yrittäjän haastatteluja ja aikaisempia materiaaleja. Empiriaosuudesta muodostuu toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy selkeä ja konkreettinen markkinointisuunnitelma, joka on toteutettu vuosisuunnitelmana. Vuosisuunnitelmassa eritellään kaikki markkinointitoimenpiteet kuukausittain. Konkreettisen suunnitelman avulla Hotelli Heimari pystyy jatkossa kehittämään markkinointiaan ja saamaan tuloksia.