Hintamainonta ja sen merkitys eri kilpailutilanteissa oleville päivittäistavarakaupoille
Eskola, Jaana (2017)
Eskola, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026036
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee päivittäistavarakaupan hintamainontaa eli hintakampanjointia ja sen tarpeellisuutta eri kilpailutilanteissa oleville päivittäistavarakaupoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päivittäistavarakauppayrittäjien henkilökohtaisia näkemyksiä hintakampanjoinnin kauppakohtaisesta tarpeellisuudesta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona päivittäistavarakauppaketju X:lle, josta käytetään myöhemmin nimeä Yritys X. Yritys X toteuttaa ketjuohjattua hintakampanjointia kaikille ketjuun kuuluville päivittäistavarakaupoille, jonka lisäksi yksittäiset päivittäistavarakauppayrittäjät toteuttavat tarvittaessa, oman harkintansa mukaan lisäkampanjointia. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin niitä kriteereitä, jotka laukaisevat lisäkampanjoinnin kauppakohtaisen tarpeen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tutkimustietoa, jota Yritys X voi hyödyntää päätöksenteossa ja markkinoinnin suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri aihealueesta, jotka ovat päivittäistavarakauppa, mainonta sekä kuluttajan ostokäyttäytyminen. Tutkimuksen empiriaosuus muodostuu päivittäistavarakauppayrittäjille tehdyistä henkilökohtaisista haastatteluista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua, jonka kautta pyrittiin selvittämään yksittäisten päivittäistavarakauppayrittäjien näkemyksiä tutkimusaiheesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Uudellamaalla toimivaa päivittäistavarakauppayrittäjää. Tutkimustulokset osoittivat, että hintakampanjoinnin tarpeellisuus ja toimivuus riippuvat hyvin pitkälti päivittäistavarakaupan kilpailutilanteesta. Hintakampanjoinnin tarpeellisuuteen vaikuttaa muun muassa kaupan sijainti, koko ja tyyppi, asiakaskunta ja heidän ostokäyttäytyminen sekä kilpailijat ja heidän toimintansa. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös todeta, että hintakampanjoinnissa toimivat kampanjatuotteet ja mainonnan välineet vaihtelevat kauppakohtaisesti. Suurin osa haastatelluista päivittäistavarakauppayrittäjistä koki tarvitsevansa ehdottomasti tarkemman tutkimuksen kohteena ollutta lisä-kampanjointia edellä mainittuihin kriteereihin perustuen. Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan hyödyntää ketjumarkkinoinnin suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri aihealueesta, jotka ovat päivittäistavarakauppa, mainonta sekä kuluttajan ostokäyttäytyminen. Tutkimuksen empiriaosuus muodostuu päivittäistavarakauppayrittäjille tehdyistä henkilökohtaisista haastatteluista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua, jonka kautta pyrittiin selvittämään yksittäisten päivittäistavarakauppayrittäjien näkemyksiä tutkimusaiheesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Uudellamaalla toimivaa päivittäistavarakauppayrittäjää. Tutkimustulokset osoittivat, että hintakampanjoinnin tarpeellisuus ja toimivuus riippuvat hyvin pitkälti päivittäistavarakaupan kilpailutilanteesta. Hintakampanjoinnin tarpeellisuuteen vaikuttaa muun muassa kaupan sijainti, koko ja tyyppi, asiakaskunta ja heidän ostokäyttäytyminen sekä kilpailijat ja heidän toimintansa. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös todeta, että hintakampanjoinnissa toimivat kampanjatuotteet ja mainonnan välineet vaihtelevat kauppakohtaisesti. Suurin osa haastatelluista päivittäistavarakauppayrittäjistä koki tarvitsevansa ehdottomasti tarkemman tutkimuksen kohteena ollutta lisä-kampanjointia edellä mainittuihin kriteereihin perustuen. Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan hyödyntää ketjumarkkinoinnin suunnittelussa.