Mitä yrityksen elinvoima on? : Kolmen yrittäjän näkemyksiä
Pirinen, Katri (2017)
Pirinen, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026085
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli vantaalaisten yritysten näkemyksiä selvittämällä määrittää yrityksen elinvoiman käsitettä. Tarkoituksena oli kartoittaa yritysten näkemyksiä siitä mitä yritysten elinvoima on ja miten se ilmenee. Tarkoituksena oli myös selvittää mitkä tekijät ovat yritysten elinvoiman edellytyksiä. Tutkimus oli jatkotutkimus keväällä 2016 toteutetulle Laurea ammattikorkeakoulun ja Vantaan kaupungin yhteistyöprojektille, jossa tutkittiin yritysten taloudellista tilaa, näkemyksiä ja tulevaisuuden odotuksia Vantaalla ja sen eri osissa.
Yrityksen elinvoiman käsite on uusi eikä sitä ole juuri tutkittu tai määritelty. Elinvoiman käsite yleisesti ottaen on laaja ja moniulotteinen. Elinvoima on eloisuutta, vireyttä, voimaa ja hyvinvointia. Se on myös kasvua ja kehitystä, selviytymistä ja kilpailukykyä. Yrityksen elinvoima kuvaa kokonaisvaltaisesti yrityksen menestystä niin taloudellisen menestyksen, asiakkaiden kokemuksen kuin työyhteisön ja yksilöiden hyvinvoinnin näkökulmasta ottaen huomioon myös tulevaisuuden vaatimukset.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea vantaalaista yrittäjää. Haastatellut yritykset olivat erikokoisia ja eri-ikäisiä. Kaksi yrityksistä toimi rakennusalalla ja yksi vähittäiskaupassa.
Yrittäjien näkemys yrityksen elinvoimasta oli monitahoinen. Yrityksen elinvoiman nähtiin olevan yrityksessä työskentelevistä ihmisistä lähtevää. Ihmisten hyvinvoinnin, osaamisen ja innostuksen nähtiin olevan tärkeitä yrityksen elinvoiman kannalta. Jatkuva kehittyminen ja eteenpäin meno nähtiin tärkeinä edellytyksinä samoin asiakkaiden kuuntelu ja asiakkaiden tarpeista lähtevä toiminta. Taloudellinen menestys ja kasvu nähtiin seurauksina yrityksen elinvoimaisuudesta, mutta niitä ei nähty ainoina tai välttämättöminä seurauksina. Muita seurauksia yrityksen elinvoimasta nähtiin olevan hyvinvoinnin lisääntyminen ja asiakkaiden kokema arvo.
Yrityksen elinvoiman käsite on uusi eikä sitä ole juuri tutkittu tai määritelty. Elinvoiman käsite yleisesti ottaen on laaja ja moniulotteinen. Elinvoima on eloisuutta, vireyttä, voimaa ja hyvinvointia. Se on myös kasvua ja kehitystä, selviytymistä ja kilpailukykyä. Yrityksen elinvoima kuvaa kokonaisvaltaisesti yrityksen menestystä niin taloudellisen menestyksen, asiakkaiden kokemuksen kuin työyhteisön ja yksilöiden hyvinvoinnin näkökulmasta ottaen huomioon myös tulevaisuuden vaatimukset.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea vantaalaista yrittäjää. Haastatellut yritykset olivat erikokoisia ja eri-ikäisiä. Kaksi yrityksistä toimi rakennusalalla ja yksi vähittäiskaupassa.
Yrittäjien näkemys yrityksen elinvoimasta oli monitahoinen. Yrityksen elinvoiman nähtiin olevan yrityksessä työskentelevistä ihmisistä lähtevää. Ihmisten hyvinvoinnin, osaamisen ja innostuksen nähtiin olevan tärkeitä yrityksen elinvoiman kannalta. Jatkuva kehittyminen ja eteenpäin meno nähtiin tärkeinä edellytyksinä samoin asiakkaiden kuuntelu ja asiakkaiden tarpeista lähtevä toiminta. Taloudellinen menestys ja kasvu nähtiin seurauksina yrityksen elinvoimaisuudesta, mutta niitä ei nähty ainoina tai välttämättöminä seurauksina. Muita seurauksia yrityksen elinvoimasta nähtiin olevan hyvinvoinnin lisääntyminen ja asiakkaiden kokema arvo.