Mitä kiropraktikon vastaanotolla tapahtuu? Esittelyvideon laatiminen
Roslin, Anni (2017)
Roslin, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia esittelyvideo uusille asiakkaille Suomen Kiropraktikkokeskus Oy -nimiseen terveydenhoidon alan yritykseen. Video laadittiin yhteistyössä Suomen Kiropraktikkokeskus Oy:n henkilökunnan kanssa ja sen tarkoituksena on auttaa yritystä informoimaan tulevia asiakkaitaan siitä, mitä kiropraktikon vastaanotolla tapahtuu sekä helpottaa vuorovaikutusta asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan välillä jo ennen kuin asiakas on saapunut vastaanotolle, tarjoamalla selvityksen siitä, mitä asiakkaan tulisi odottaa saapuessaan ensimmäistä kertaa kiropraktikon vastaanotolle.
Opinnäytetyö koostuu kiropraktisen hoidon esittelyvideosta, joka on ladattu Suomen Kiropraktikkokeskus Oy:n käyttämiin sosiaalisiin medioihin ja sen lisäksi laadittiin kirjallisuuskatsaus asiakkuuden hallinnasta. Opinnäytetyön teoriapohja koostuu erityisesti asiakkuuden hallinnan alan kirjallisuuteen, keskittyen uskollisten asiakassuhteiden luomisen edellytyksiin sekä asiakkuusosaamisen erityispiirteiden kartoittamiseen, käyttäen hyväksi relevanttia kirjallisuutta.
Video laadittiin kartoittamalla yrityksen omat tarpeet kyseisen videon luomisessa, jonka jälkeen laadin käsikirjoituksen videolle ja lopuksi kuvaus toteutettiin yrityksen Helsingin vastaanoton tiloissa. Lisäksi huomioitiin se, että uusilla asiakkailla ei yleensä ollut laajaa käsitystä siitä, mitä hoidossa tapahtuu ja mitä odotuksia heillä on, kun he hakeutuvat ensimmäistä kertaa kiropraktikon vastaanotolle. Yrityksen haasteeksi koettiin, että asiakkaat ovat usein tietämättömiä siitä, mihin kiropraktinen hoito tähtää ja he eivät usein osaa ajatella hoidon potentiaalin hyödyntämistä terveyshaasteissaan laajemminkin. Juuri siksi videon laatiminen koettiin palvelevan hyvin yrityksen tarpeita.
Suomen Kiropraktikkokeskus Oy ei ole laajasti markkinoinut palvelujaan ja suurin osa asiakkaista tuleekin toisten asiakkaiden ja lääkärien suosituksesta. Markkinointi ja asiakkaiden informointi kiropraktisen hoidon hyödyistä on ollut hyvinkin minimaalista ja ulkoinen markkinointi on jäänyt täysin sisäisen markkinoinnin varjoon. Tutkimustuloksena syntyneen videon on tarkoitus auttaa Suomen Kiropraktikkokeskus Oy:n uusia asiakkaita ymmärtämään paremmin, mitä heillä on odotettavissa saavuttuaan yrityksen vastaanotolle ensimmäistä kertaa. Videon tavoitteena on myös kehittää parempaa kommunikaatiota asiakkaan ja hoitavan kiropraktikon välillä.
Video annettiin yrityksen hallintaan heti sen valmistuttua ja se otettiin heti käyttöön yhtenä asiakashallinnan kehittämistyökaluna. Videon avulla Suomen Kiropraktikkokeskus Oy pystyy paremmin valaisemaan potentiaalista asiakaskuntaansa hoitokäynnin sisällöstä ja siten hankkimaan paremmin informoituja asiakkaita tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu kiropraktisen hoidon esittelyvideosta, joka on ladattu Suomen Kiropraktikkokeskus Oy:n käyttämiin sosiaalisiin medioihin ja sen lisäksi laadittiin kirjallisuuskatsaus asiakkuuden hallinnasta. Opinnäytetyön teoriapohja koostuu erityisesti asiakkuuden hallinnan alan kirjallisuuteen, keskittyen uskollisten asiakassuhteiden luomisen edellytyksiin sekä asiakkuusosaamisen erityispiirteiden kartoittamiseen, käyttäen hyväksi relevanttia kirjallisuutta.
Video laadittiin kartoittamalla yrityksen omat tarpeet kyseisen videon luomisessa, jonka jälkeen laadin käsikirjoituksen videolle ja lopuksi kuvaus toteutettiin yrityksen Helsingin vastaanoton tiloissa. Lisäksi huomioitiin se, että uusilla asiakkailla ei yleensä ollut laajaa käsitystä siitä, mitä hoidossa tapahtuu ja mitä odotuksia heillä on, kun he hakeutuvat ensimmäistä kertaa kiropraktikon vastaanotolle. Yrityksen haasteeksi koettiin, että asiakkaat ovat usein tietämättömiä siitä, mihin kiropraktinen hoito tähtää ja he eivät usein osaa ajatella hoidon potentiaalin hyödyntämistä terveyshaasteissaan laajemminkin. Juuri siksi videon laatiminen koettiin palvelevan hyvin yrityksen tarpeita.
Suomen Kiropraktikkokeskus Oy ei ole laajasti markkinoinut palvelujaan ja suurin osa asiakkaista tuleekin toisten asiakkaiden ja lääkärien suosituksesta. Markkinointi ja asiakkaiden informointi kiropraktisen hoidon hyödyistä on ollut hyvinkin minimaalista ja ulkoinen markkinointi on jäänyt täysin sisäisen markkinoinnin varjoon. Tutkimustuloksena syntyneen videon on tarkoitus auttaa Suomen Kiropraktikkokeskus Oy:n uusia asiakkaita ymmärtämään paremmin, mitä heillä on odotettavissa saavuttuaan yrityksen vastaanotolle ensimmäistä kertaa. Videon tavoitteena on myös kehittää parempaa kommunikaatiota asiakkaan ja hoitavan kiropraktikon välillä.
Video annettiin yrityksen hallintaan heti sen valmistuttua ja se otettiin heti käyttöön yhtenä asiakashallinnan kehittämistyökaluna. Videon avulla Suomen Kiropraktikkokeskus Oy pystyy paremmin valaisemaan potentiaalista asiakaskuntaansa hoitokäynnin sisällöstä ja siten hankkimaan paremmin informoituja asiakkaita tulevaisuudessa.