Muotoiluajattelun ja yhteiskehittämisen menetelmät palvelukonseptin uudistamisen lähtökohtana : Asiakkaana Tampereen ammattikorkeakoulun Viestintäpalvelut
Saarenmaa, Hanna-Leena (2017)
Saarenmaa, Hanna-Leena
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036258
Tiivistelmä
Muutos ja sen johtaminen ovat tulleet pysyväksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Olisiko myös organisaatioiden kehittämisen työkalujen aika päivittyä muutoksen mukana? Opinnäytetyöni on kehittämistyö Tampereen ammattikorkeakoulun Viestintäpalveluille. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaiset muotoiluajattelua ja yhteiskehittämistä soveltavat menetelmät tukisivat yksikön ja sen palveluiden kehittämistä.
Kehittämistyössäni käytetyt menetelmät voi jakaa karkeasti kahteen tasoon. Ylätasolla käsitellään muotoiluajattelun ja lean-ajattelun teemoja, joista etsittiin uusia ajatusmalleja ja ymmärrystä työn ja toiminnan kehittämiseen. Alemmalla tasolla näitä ajatusmalleja sovellettiin käytäntöön yhteiskehittämisen työpajoissa, joiden menetelmät käsittelivät lähinnä analysoinnin, visualisoinnin ja ideoinnin teemoja.
Konkreettisia kehittämistyön tuloksia avataan teemoitettujen työpajojen kuvauksissa. Yhteiskehittämisen työpajoja järjestettiin yhteensä 6 kappaletta, ja niihin osallistui sekä Viestintäpalveluiden henkilöstöä että heidän asiakkaitaan. Lopuksi esitän suunnitelman uuden palvelukonseptin lähtökohdista.
Kehittämistyössäni käytetyt menetelmät voi jakaa karkeasti kahteen tasoon. Ylätasolla käsitellään muotoiluajattelun ja lean-ajattelun teemoja, joista etsittiin uusia ajatusmalleja ja ymmärrystä työn ja toiminnan kehittämiseen. Alemmalla tasolla näitä ajatusmalleja sovellettiin käytäntöön yhteiskehittämisen työpajoissa, joiden menetelmät käsittelivät lähinnä analysoinnin, visualisoinnin ja ideoinnin teemoja.
Konkreettisia kehittämistyön tuloksia avataan teemoitettujen työpajojen kuvauksissa. Yhteiskehittämisen työpajoja järjestettiin yhteensä 6 kappaletta, ja niihin osallistui sekä Viestintäpalveluiden henkilöstöä että heidän asiakkaitaan. Lopuksi esitän suunnitelman uuden palvelukonseptin lähtökohdista.