Ikääntyneiden palvelutarpeisiin vastaaminen ohjauksen ja neuvonnan keinoin Espoon Seniorineuvonta ja palveluohjausyksikkö Nestorissa
Pensamo, Sannamaria (2017)
Pensamo, Sannamaria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli Suomen väestön nopea ikääntymiskehitys ja sen sosiaali- ja terveyspalveluille asettamat haasteet. Vuonna 2013 voimaan tulleen vanhuspalvelulain avulla pyrittiin tukemaan ikääntyneiden terveyttä, hyvinvointia, toimintakykyä, osallisuutta ja itsenäistä kotona selviytymistä. Vanhuspalvelulain velvoittamana kuntien oli järjestettävä ikääntyneille heidän tarvitsemansa sosiaali- ja terveyspalvelut yksilöllisesti ja oikea-aikaisesti. Kuntien tuli myös tiivistää yhteistyötään sekä yksityisten että niin sanotun kolmannen sektorin terveys- ja hyvinvointipalveluita tuottavien toimijoiden kanssa. Espoon kaupunki kehitti ikääntyneen väestönsä palveluita vanhuspalvelulain periaatteiden mukaisesti perustamalla seniorineuvonta ja palveluohjausyksikkö Nestorin, joka on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Nestorin asiakkaiden kokemuksia saamastaan neuvonnasta ja palveluohjauksesta haastattelemalla heitä. Kaikille haastatelluille oli tehty palvelutarpeen selvitys. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan lisätietoa sellaisista kotona asuvien ikääntyvien itsenäistä selviytymistä tukevista tekijöistä, joiden avulla Nestorin asiakkaita voitaisiin mahdollisimman hyvin auttaa ja tukea ohjauksen ja neuvonnan keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada neuvontaa ja palveluohjausta koskevaa tietoa, jota voitaisiin käyttää hyödyksi Nestorin ohjauksellisen toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen ja aineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä teoriaohjaavaa päättelyn logiikkaa hyväksi käyttäen. Teoriaperusta rakennettiin toimintakyvyn eri osa-alueista: fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kognitiivinen.
Tulosten mukaan kaikki tässä opinnäytetyössä haastatellut Nestorin asiakkaat kokivat hyötyneensä palvelutarpeen selvityksen myötä saamastaan palveluohjauksesta ja neuvonnasta. Asiakkaat olivat saaneet hyödyllistä ja monipuolista neuvontaa kaikilla toimintakykyyn vaikuttavilla elämän osa-alueilla. Saatu palveluohjaus oli tukenut heidän itsenäistä selviytymistään heidän omassa arjessaan.
Kehittämisehdotuksena esitettiin, että palveluohjauksen tasalaatuisuuteen ja samanarvoisuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Koska kolmannen sektorin rooli palvelujen tuottajana luultavasti lähitulevaisuudessa kasvaa ja heidän tuottamiensa palveluiden kirjo monipuolistuu, oli jatkokehittämisehdotuksena myös se, että julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin palveluntuottajien ja heidän palveluitaan tarvitsevien kuntalaisten yhteen saattamiseksi tarvitaan monipuolisen tiedon välittämisen lisäksi myös keskitettyä palveluiden koordinointia. Annetun palveluohjauksen hyödyistä voisi saada lisätietoa myöhemmin toteutetun seurantatutkimuksen avulla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Nestorin asiakkaiden kokemuksia saamastaan neuvonnasta ja palveluohjauksesta haastattelemalla heitä. Kaikille haastatelluille oli tehty palvelutarpeen selvitys. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan lisätietoa sellaisista kotona asuvien ikääntyvien itsenäistä selviytymistä tukevista tekijöistä, joiden avulla Nestorin asiakkaita voitaisiin mahdollisimman hyvin auttaa ja tukea ohjauksen ja neuvonnan keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada neuvontaa ja palveluohjausta koskevaa tietoa, jota voitaisiin käyttää hyödyksi Nestorin ohjauksellisen toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen ja aineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä teoriaohjaavaa päättelyn logiikkaa hyväksi käyttäen. Teoriaperusta rakennettiin toimintakyvyn eri osa-alueista: fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kognitiivinen.
Tulosten mukaan kaikki tässä opinnäytetyössä haastatellut Nestorin asiakkaat kokivat hyötyneensä palvelutarpeen selvityksen myötä saamastaan palveluohjauksesta ja neuvonnasta. Asiakkaat olivat saaneet hyödyllistä ja monipuolista neuvontaa kaikilla toimintakykyyn vaikuttavilla elämän osa-alueilla. Saatu palveluohjaus oli tukenut heidän itsenäistä selviytymistään heidän omassa arjessaan.
Kehittämisehdotuksena esitettiin, että palveluohjauksen tasalaatuisuuteen ja samanarvoisuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Koska kolmannen sektorin rooli palvelujen tuottajana luultavasti lähitulevaisuudessa kasvaa ja heidän tuottamiensa palveluiden kirjo monipuolistuu, oli jatkokehittämisehdotuksena myös se, että julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin palveluntuottajien ja heidän palveluitaan tarvitsevien kuntalaisten yhteen saattamiseksi tarvitaan monipuolisen tiedon välittämisen lisäksi myös keskitettyä palveluiden koordinointia. Annetun palveluohjauksen hyödyistä voisi saada lisätietoa myöhemmin toteutetun seurantatutkimuksen avulla.