OVV Asuntopalveluiden asiakkuuksien hallinta ja kehittäminen
Korhonen, Jenni (2017)
Korhonen, Jenni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää OVV Asuntopalveluiden asiakkuuksien nykyinen tila ja tutkia, miten asiakkuuksia olisi mahdollista kehittää yhteydenpidon ja asiakaspalvelun kannalta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaista yhteydenpitoa ja mistä asioista vuokranantajat toivoivat yhteydenottoja. Haluttiin myös tietää, mitä mieltä vuokranantajat olivat asiakaspalvelun ja yhteydenpidon nykyisestä tilasta.
Opinnäytetyöstä löytyy teoriaa asiakkuuksista ja niiden kannattavuudesta, asiakasviestinnästä, asiakaskohtaamisista ja myös asiakkuuksien päättymisestä. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimustapaa. OVV Asuntopalveluiden vuokranantajille lähetettiin kysely sähköpostitse niille, joiden sähköposti oli OVV:n asiakasrekisterissä ja lopuille kysely lähetettiin kirjeitse. Kyselyyn vastasi yhteensä 154 vuokranantajaa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että suurin osa vuokranantajista toivoi yhteydenotot sähköpostitse ja suurin osa koki, että OVV Asuntopalveluilta on oltu vuokranantajiin yhteydessä, eikä toivo enempää yhteydenottoja. Vuokranantajilla suurimmat syyt miksei välittänyt kaikkia asuntoja OVV:n kautta oli, että välitti myös itse ja asuntoja ja vuokranvälityspalkkio oli liian kallis. Suurin osa oli myös erittäin tyytyväinen saamaansa yhteydenpitoon ja asiakaspalveluun OVV Asuntopalveluilta.
Opinnäytetyöstä löytyy teoriaa asiakkuuksista ja niiden kannattavuudesta, asiakasviestinnästä, asiakaskohtaamisista ja myös asiakkuuksien päättymisestä. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimustapaa. OVV Asuntopalveluiden vuokranantajille lähetettiin kysely sähköpostitse niille, joiden sähköposti oli OVV:n asiakasrekisterissä ja lopuille kysely lähetettiin kirjeitse. Kyselyyn vastasi yhteensä 154 vuokranantajaa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että suurin osa vuokranantajista toivoi yhteydenotot sähköpostitse ja suurin osa koki, että OVV Asuntopalveluilta on oltu vuokranantajiin yhteydessä, eikä toivo enempää yhteydenottoja. Vuokranantajilla suurimmat syyt miksei välittänyt kaikkia asuntoja OVV:n kautta oli, että välitti myös itse ja asuntoja ja vuokranvälityspalkkio oli liian kallis. Suurin osa oli myös erittäin tyytyväinen saamaansa yhteydenpitoon ja asiakaspalveluun OVV Asuntopalveluilta.