Miniverso - työmenetelmän käyttöönotto Herukka-Vaapukka päivähoitoyksikössä
Tikkanen, Julia (2017)
Tikkanen, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046365
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni haluttiin ottaa selvää Herukka-Vaapukka-päivähoitoyksikön työntekijöiden mielipiteitä Miniverso-koulutuksesta ja menetelmän jalkauttamisesta päivähoitoyksikön arkeen. Tavoitteena oli selvittää kyselylomakkeiden avulla, kokivatko työntekijät Miniverso-koulutuksen hyödylliseksi, ovatko he kohdanneet haasteita uuden työmenetelmän käytössä ja onko työntekijöillä motivaatiota käyttää menetelmää ja sovittaa koulutuksesta saatu tieto käytäntöön päiväkodissa. Haluttiin myös tietää, toimiiko menetelmä myös monikulttuuristen lasten kanssa ja löytää uusia ideoita monikulttuuristen lasten kanssa toimimiseen ristiriitatilanteissa.
Miniverso on varhaiskasvatuksen arjen työkalu, jolla autetaan lasta löytämään itse ratkaisut ristiriitoihinsa. Miniverso on kehitetty kouluissa käytetyn Verso-ohjelman pohjalta nuoremmille lapsille sopivaksi. Lapsi oppii konfliktitilanteisiin uusia ratkaisumalleja ja hallintakeinoja vertaissovittelun avulla. Keskeinen lähtökohta Miniversolle on restoratiivinen ajattelutapa. Menetelmän käytöllä tuetaan myös lapsia osallisuuteen, sillä lapsia kannustetaan selvittämään riitojaan itse ja löytämään ratkaisuja ristiriitoihin. Miniverson avulla voidaan löytää uusia ratkaisumalleja esimerkiksi jäähypenkin ja syyllisten etsimisen sijaan ja keskittyä toisten kohtaamiseen arvostavasti sekä toisten kunnioittamiseen. Lapsen ääntä kuunnellaan ja hänen vuorovaikutus- sekä empatiataitonsa karttuvat.
Opinnäytetyössä selvisi, että Miniversoa käytetään jonkin verran päivähoitoyksikön arjessa ja Miniverso-koulutukseen oltiin melko tyytyväisiä. Toiset kuitenkin kokivat, että käytännön esimerkkejä ja ohjeistusta olisi kaivattu vielä lisää. Miniverson käytön ongelmakohtina nähtiin monikulttuuriset ja pienet lapset, joiden kanssa sovittelu on haasteellista. Haasteellisena pidettiin myös ajankäyttöä ja Miniverson arkeen sovittamista. Opinnäytetyön mukaan koulutuksen myötä mukaan on saatu kuitenkin hyviä uusia työkaluja arkeen, joita voidaan käyttää lasten riitojen selvittelyn tukena ja lisätä lasten osallisuutta päiväkodin arjessa.
Miniverso on varhaiskasvatuksen arjen työkalu, jolla autetaan lasta löytämään itse ratkaisut ristiriitoihinsa. Miniverso on kehitetty kouluissa käytetyn Verso-ohjelman pohjalta nuoremmille lapsille sopivaksi. Lapsi oppii konfliktitilanteisiin uusia ratkaisumalleja ja hallintakeinoja vertaissovittelun avulla. Keskeinen lähtökohta Miniversolle on restoratiivinen ajattelutapa. Menetelmän käytöllä tuetaan myös lapsia osallisuuteen, sillä lapsia kannustetaan selvittämään riitojaan itse ja löytämään ratkaisuja ristiriitoihin. Miniverson avulla voidaan löytää uusia ratkaisumalleja esimerkiksi jäähypenkin ja syyllisten etsimisen sijaan ja keskittyä toisten kohtaamiseen arvostavasti sekä toisten kunnioittamiseen. Lapsen ääntä kuunnellaan ja hänen vuorovaikutus- sekä empatiataitonsa karttuvat.
Opinnäytetyössä selvisi, että Miniversoa käytetään jonkin verran päivähoitoyksikön arjessa ja Miniverso-koulutukseen oltiin melko tyytyväisiä. Toiset kuitenkin kokivat, että käytännön esimerkkejä ja ohjeistusta olisi kaivattu vielä lisää. Miniverson käytön ongelmakohtina nähtiin monikulttuuriset ja pienet lapset, joiden kanssa sovittelu on haasteellista. Haasteellisena pidettiin myös ajankäyttöä ja Miniverson arkeen sovittamista. Opinnäytetyön mukaan koulutuksen myötä mukaan on saatu kuitenkin hyviä uusia työkaluja arkeen, joita voidaan käyttää lasten riitojen selvittelyn tukena ja lisätä lasten osallisuutta päiväkodin arjessa.