Perehdyttäminen ja tuotemyynti osana yrityksen strategiaa case: Artemis City Spa
Niskanen, Alexa (2017)
Niskanen, Alexa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086805
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitellee kahta pääaihetta, jotka ovat työntekijän perehdyttäminen ja tuotemyynti. Näiden aiheiden yhteisenä tuloksena on toteutettu koulutuskansio case yritykselle. Koulutuskansion on tarkoituksena olla tukena uusille työntekijöille ja jälleenmyyjille käytännön työssä. Case yrityksenä on Artemis City Spa, joka toimii myös pH Cosmetics kosmetiikkasarjan jakelijana. Opinnäytetyön teoriaan perehdytään kirjallisuus- ja artikkelilähteiden pohjalta, sekä oman kokemuksen ja esimerkkien kautta. Henkilökohtaista kokemusta kauneudenhoitoalalta löytyy noin viiden vuoden ajalta, sekä hoitolasta että myyntityöstä. Koulutuskansion kokoamisessa on hyödynnetty Artemis City Span olemassa olevia materiaaleja.
Opinnäytetyön ensimmäisen puolisko selvittää, mitä perehdyttäminen käytännössä on, mitä se merkitsee ja kuinka se tulisi toteuttaa uuden työntekijän kohdalla, jotta niin uusi työntekijä kuin yrityskin hyötyisi siitä parhaalla mahdollisella tavalla. Perehdyttäminen on yrityksissä yksi tärkeimmistä kehittämistoimenpiteistä. Onnistuneella perehdyttämisessä uusi työntekijä oppii uudet työtehtävät sekä yrityksen toimintatavat ja ajatusmallit, mikä auttaa häntä sopeutumaan uuteen työym-päristöön. Artemis City Spassa ei aiemmin ole ollut käytössä yhtenäistä tapaa uusien työntekijöiden ja jälleenmyyjien perehdyttämiseen ja tällaiselle on tarvetta, sillä uusia jälleenmyyjiä tulee jat-kuvasti sekä hoitolassa on säännöllisesti esimerkiksi työharjoittelijoita, jotka tarvitsevat perehdyttämistä. Opinnäytetyön toisen puolisko selvittää, mikä on tuotemyynnin merkitys ja miten siinnä voi kehittää ja kannustaa työntekijöitä. Kauneudenhoitoalan ammattilaisista harvalla on koulutusta myyntityöhön, joten opinnäytetyön avulla tuodaan tietoa myyntityön tärkeydestä ja neuvoja ja tapoja tehdä myyntityötä hoitolatyön ohella. Koulutuskansio toimii perehdyttämismateriaalina ja tukee tuotemyyntiä, jolloin ammattitaitoiset työntekijät voivat tarjota asiakkaille kokonaisvaltaista palvelua.
Opinnäytetyön ensimmäisen puolisko selvittää, mitä perehdyttäminen käytännössä on, mitä se merkitsee ja kuinka se tulisi toteuttaa uuden työntekijän kohdalla, jotta niin uusi työntekijä kuin yrityskin hyötyisi siitä parhaalla mahdollisella tavalla. Perehdyttäminen on yrityksissä yksi tärkeimmistä kehittämistoimenpiteistä. Onnistuneella perehdyttämisessä uusi työntekijä oppii uudet työtehtävät sekä yrityksen toimintatavat ja ajatusmallit, mikä auttaa häntä sopeutumaan uuteen työym-päristöön. Artemis City Spassa ei aiemmin ole ollut käytössä yhtenäistä tapaa uusien työntekijöiden ja jälleenmyyjien perehdyttämiseen ja tällaiselle on tarvetta, sillä uusia jälleenmyyjiä tulee jat-kuvasti sekä hoitolassa on säännöllisesti esimerkiksi työharjoittelijoita, jotka tarvitsevat perehdyttämistä. Opinnäytetyön toisen puolisko selvittää, mikä on tuotemyynnin merkitys ja miten siinnä voi kehittää ja kannustaa työntekijöitä. Kauneudenhoitoalan ammattilaisista harvalla on koulutusta myyntityöhön, joten opinnäytetyön avulla tuodaan tietoa myyntityön tärkeydestä ja neuvoja ja tapoja tehdä myyntityötä hoitolatyön ohella. Koulutuskansio toimii perehdyttämismateriaalina ja tukee tuotemyyntiä, jolloin ammattitaitoiset työntekijät voivat tarjota asiakkaille kokonaisvaltaista palvelua.