Digitalisaatio ja henkilöstön osaamistarpeet tulevaisuuden pankkimaailmassa
Virtanen, Valtteri (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Virtanen, Valtteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046428
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muokkaamassa tulevaisuuden pankkialaa isolla kädellä. Nykyisin jo iso osa asiakkaista hoitaa pankkiasiointinsa täysin digitaalisesti. Asiakas pystyy itse hoitamaan päivittäisen pankkiasiointinsa älypuhelimen sovellusten kautta. Asiakastapaamiset hoidetaan nykyisin myös yhä useammin joko puhelimen välityksellä tai verkkotapaamisina. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pankin henkilöstö kokee digimuutoksen ja minkälaisia osaamisalueita tulevaisuuden pankkityöntekijät tarvitsevat. Lisäksi työssä käytiin läpi niin pankin vastuuta henkilöstön kouluttamiseen kuin myös esimiestyön vaativuutta muuttuvassa pankkimaailmassa. Toimeksiantaja työssä toimi finanssi- ja pankkialan toimija.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäinen osa koostuu finanssialan ja pankkialan yleisestä läpikäymisestä. Toisessa osiossa käydään läpi tarkemmin digitalisaatiota ja nimenomaan digitalisaatiota pankkimaailmassa, sen mahdollisuuksia sekä haasteita. Tietoperustassa on myös käyty läpi johtamista digimuutoksen aikakaudella.
Opinnäytetyön tutkimusosa tehtiin sähköpostihaastatteluna neljälle eri työtehtävissä oleville finanssisektorin työntekijöille. Mukana oli esimies, kouluttaja, kivijalkakonttorin työntekijä sekä onlinekonttorin työntekijä. Kysymyksiä oli yhteensä kymmenen kahdesta eri osa-alueesta, digitalisaation nykytila ja kehityssuunnat sekä digitaalisen osaamisen kehittyminen ja johtaminen. Haastateltavat vastasivat avoimiin kysymyksiin anonyymisti.
Haastatteluiden perusteella finanssialantyöntekijän työnkuva on muuttunut muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Henkilöstöltä vaaditaan jo vahvaa digiosaamista pankin omien sovellusten ja työkalujen käytössä, jotta he osaavat opastaa asiakkaita niiden käytössä. Henkilöstöltä vaaditaan henkilökohtaista kiinnostusta uusia sovelluksia kohtaan ja ennakkoluulotonta otetta niiden käyttöönotossa. Työnantajan vastuulla on tarjota tarvittava koulutus uusien sovellusten ja työkalujen käyttöön. Kaikkien työntekijöiden koulutukseen on tärkeää panostaa, jotta he pysyvät mukana digimuutoksessa. Koulutuksia toivottiin kuitenkin järjestettävän eri osaamistasolla oleville toimihenkilöille eri tavalla. Haastateltavat kokivat lisäksi, että pankin on tärkeää osata tuoda esille omaa digistrategiaansa voimakkaammin henkilöstölle ja avata sen hyötyjä. Tämä liittyy tärkeästi esimiehen vastuuseen osata avata alaisilleen yrityksen strategiaa tarkemmin ja uusien ratkaisujen hyötyjä niin työntekijöille kuin asiakkaillekin.
Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäinen osa koostuu finanssialan ja pankkialan yleisestä läpikäymisestä. Toisessa osiossa käydään läpi tarkemmin digitalisaatiota ja nimenomaan digitalisaatiota pankkimaailmassa, sen mahdollisuuksia sekä haasteita. Tietoperustassa on myös käyty läpi johtamista digimuutoksen aikakaudella.
Opinnäytetyön tutkimusosa tehtiin sähköpostihaastatteluna neljälle eri työtehtävissä oleville finanssisektorin työntekijöille. Mukana oli esimies, kouluttaja, kivijalkakonttorin työntekijä sekä onlinekonttorin työntekijä. Kysymyksiä oli yhteensä kymmenen kahdesta eri osa-alueesta, digitalisaation nykytila ja kehityssuunnat sekä digitaalisen osaamisen kehittyminen ja johtaminen. Haastateltavat vastasivat avoimiin kysymyksiin anonyymisti.
Haastatteluiden perusteella finanssialantyöntekijän työnkuva on muuttunut muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Henkilöstöltä vaaditaan jo vahvaa digiosaamista pankin omien sovellusten ja työkalujen käytössä, jotta he osaavat opastaa asiakkaita niiden käytössä. Henkilöstöltä vaaditaan henkilökohtaista kiinnostusta uusia sovelluksia kohtaan ja ennakkoluulotonta otetta niiden käyttöönotossa. Työnantajan vastuulla on tarjota tarvittava koulutus uusien sovellusten ja työkalujen käyttöön. Kaikkien työntekijöiden koulutukseen on tärkeää panostaa, jotta he pysyvät mukana digimuutoksessa. Koulutuksia toivottiin kuitenkin järjestettävän eri osaamistasolla oleville toimihenkilöille eri tavalla. Haastateltavat kokivat lisäksi, että pankin on tärkeää osata tuoda esille omaa digistrategiaansa voimakkaammin henkilöstölle ja avata sen hyötyjä. Tämä liittyy tärkeästi esimiehen vastuuseen osata avata alaisilleen yrityksen strategiaa tarkemmin ja uusien ratkaisujen hyötyjä niin työntekijöille kuin asiakkaillekin.