Mäntsälän kulutustottumustutkimus 2017 : kulutus- ja ostokäyttäytyminen
Järvi, Riikka; Cederberg, Lauri (2017)
Järvi, Riikka
Cederberg, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086751
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia ja selvittää Mäntsälän kuntalaisten kulutus- ja ostokäyttäytymistä sekä tarkastella käyttäytymisen muutoksia viimeisen kuuden vuoden aikana. Osatavoitteena oli tarkoitus määritellä kuntalaisten mielipiteitä alueen palveluista ja tarjonnasta. Tehtävänä oli antaa selkeää dataa toimeksiantajalle, jota hyödyntämällä yritys voi kehittää Mäntsälän kunnan aluetta. Toimeksiantajaa kiinnosti myös tietää kuntalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä ja siihen liittyvistä seikoista, joten tämä otettiin osaksi luotua kyselyä.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Mäntsälän Yrityskehitys Oy. Yrityksen tavoite on kehittää alueen yritystoimintaa, tukea ja auttaa yrityksiä sijoittumaan alueelle sekä välittää yritys- ja teollisuustontteja. Yritys tekee yhteistyötä niin paikallisten kuin ulkopuolisten yritysten kanssa. (Mäntsälän Yrityskehitys Oy 2017a.)
Tutkimusta pohjustettiin erilaisin tutkimuksin ja teorioilla. Teoriaosuus koostui kuluttajakäyttäytymisen ja verkkokaupan osioista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Sähköinen kysely luotiin edellisen tutkimuksen pohjalta, verkkokauppaosion lisäyksellä. Kysely julkaistiin sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, kolmella eri sivulla. Näin saatiin kohdistettua kysely juuri oikealla kohderyhmälle, Mäntsälän kuntalaisille.
Tutkimustuloksia vertaillessa, huomattiin tuloksien olevan viime tutkimuksen kanssa samankaltaisia. Suuria muutoksia ei siis kuudessa vuodessa ole tapahtunut kuntalaisten mielipiteissä. Tämä kertoo mahdollisesti siitä, ettei vuoden 2011 tutkimuksen tuloksia ole juuri hyödynnetty alueen kehittämiseksi tai kuntalaisten vaativasta tahdosta luoda Mäntsälästä vieläkin elinvoimaisempi kunta. Tämän tutkimuksen pohjalta toimeksiantaja saa tietoa kuntalaisten toiveista ja haluista. Näiden tietojen pohjalta voidaan kehittää aluetta tukien Mäntsälän kunnan tulevaisuuden visiota.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Mäntsälän Yrityskehitys Oy. Yrityksen tavoite on kehittää alueen yritystoimintaa, tukea ja auttaa yrityksiä sijoittumaan alueelle sekä välittää yritys- ja teollisuustontteja. Yritys tekee yhteistyötä niin paikallisten kuin ulkopuolisten yritysten kanssa. (Mäntsälän Yrityskehitys Oy 2017a.)
Tutkimusta pohjustettiin erilaisin tutkimuksin ja teorioilla. Teoriaosuus koostui kuluttajakäyttäytymisen ja verkkokaupan osioista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Sähköinen kysely luotiin edellisen tutkimuksen pohjalta, verkkokauppaosion lisäyksellä. Kysely julkaistiin sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, kolmella eri sivulla. Näin saatiin kohdistettua kysely juuri oikealla kohderyhmälle, Mäntsälän kuntalaisille.
Tutkimustuloksia vertaillessa, huomattiin tuloksien olevan viime tutkimuksen kanssa samankaltaisia. Suuria muutoksia ei siis kuudessa vuodessa ole tapahtunut kuntalaisten mielipiteissä. Tämä kertoo mahdollisesti siitä, ettei vuoden 2011 tutkimuksen tuloksia ole juuri hyödynnetty alueen kehittämiseksi tai kuntalaisten vaativasta tahdosta luoda Mäntsälästä vieläkin elinvoimaisempi kunta. Tämän tutkimuksen pohjalta toimeksiantaja saa tietoa kuntalaisten toiveista ja haluista. Näiden tietojen pohjalta voidaan kehittää aluetta tukien Mäntsälän kunnan tulevaisuuden visiota.