Kuvataide arvoksi asiakastilaan : Tapaus: Akava-talo
Nordfors, Paula (2017)
Nordfors, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086827
Tiivistelmä
Suomalainen työ- ja toimintaympäristö elää murrosvaihetta. Muutoksia yritysten tilasuunnitteluun tuovat uudenlaiset haasteet, joissa vaaditaan innovaatioiden tuottamaa luovuutta, elämyksellisyyttä sekä visuaalisuutta – työympäristön tulee olla hyvinvointia edistävä käyttäjä näkökulmasta. Asiakastilojen kautta yritykset haluavat viestittää ulkopuolisille asiakkaalle organisaation brändikuvaa, tilat toimivat kuin käyntikorttina. Opinnäytetyön hankekohteena on toiminut Helsingin Pasilassa sijaitseva Akava-talon kiinteistö ja heidän kuusi asiakasneuvottelutilaa.
Taiteella tiedetään olevan suoria positiivisia vaikutuksia ympäristöön. Taiteilijoiden työ länsimaisessa kulttuurissa on perinteisesti ollut arvostettua läpi historian. 2000-luvun Suomessa taidekoulutuksen raju kasvu on kuitenkin johtanut keskusteluun taidealojen ylikoulutuksesta. Kovan kilpailun ja vaativan koulutuksen läpikäyneelle valmistuvalle taiteilijalle löytyy vain harvoin taloudellisesti kannattavaa oman alan työtä. Taiteilijuutta on siksi alettu määrittelemään kulttuuriyrittäjyyden kautta.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana ja tavoitteena on suunnitella ihmiskeskeisesti palvelumuotoilun menetelmillä palveluliiketoiminnan kentälle uusi asiakas- ja palvelukeskeinen liiketoimintamalli, jonka avulla tullaan saattamaan yhteen nämä kaksi toisilleen vierasta ja erilaista toimintaympäristöä. Taide tuodaan kehitettävän uuden palvelun avulla yritysmaailman asiakastilaan lisäarvoksi. Tavoitteena lisäarvon kautta on tehdä tiloista psykologisesti viihtyisiä ja työhyvinvointia edesauttavia sekä yrityksen brändikuvaa nostattavia. Samalla luodaan taiteilijoille palveluliiketoimintamallin kautta mahdollisuus myydä ja markkinoida omaa ammatillista kompetenssia.
Kehittämistyössä asiakkaan maailma nousee työn keskiöön. Asiakaskeskeinen liiketoimintalogiikka (Customer Dominant Logic) tulokulmana käsittelee arvoa ja sen muodostumista palvelun käytön aikana. Palveluntarjoaja tukee asiakasta palveluprosessissa, kuten tämän opinnäytetyön palveluliiketoimintamallin strategia edellyttää.
Opinnäytetyö on laadullisin menetelmin tehty kehittämistyö, joka noudattaa konstruktiivista tutkimusotetta. Empiirisen tutkimuksen ja kirjallisuuden kautta saadaan lähtökohdat kehittämistehtävän aikana järjestettäviin työpajoihin ja haastatteluihin. Aineisto on kerätty palvelumuotoilun työkaluilla, British Design Counsill:n tuplatimantti prosessimallin vaiheiden (etsiminen, määrittely, kehittäminen ja käytäntö) mukaan.
Tuloksena iteratiivisesta kehittämisprosessista syntyi palvelun prosessimalli, arvonluontimalli sekä lopullinen asiakas- ja palveluliikekeskeinen liiketoimintamalli. Mallit esittelevät visuaalisesti kuinka tämä kehitetty tuleva yritys tulee keskustelemaan asiakkaansa ja sidosryhmien kanssa asiakkaan arvovaatimusten mukaisesti. Kehittämistyössä tehty palveluliikeidea on toteutuskelpoinen. Palvelumalli on kehitetty ja testattu tässä kehittämistyössä tasolle, jossa sitä voidaan lähteä toteuttamaan asiakasympäristöissä sekä jatkojalostamaan liiketoiminta-suunnitelmaksi.
Taiteella tiedetään olevan suoria positiivisia vaikutuksia ympäristöön. Taiteilijoiden työ länsimaisessa kulttuurissa on perinteisesti ollut arvostettua läpi historian. 2000-luvun Suomessa taidekoulutuksen raju kasvu on kuitenkin johtanut keskusteluun taidealojen ylikoulutuksesta. Kovan kilpailun ja vaativan koulutuksen läpikäyneelle valmistuvalle taiteilijalle löytyy vain harvoin taloudellisesti kannattavaa oman alan työtä. Taiteilijuutta on siksi alettu määrittelemään kulttuuriyrittäjyyden kautta.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana ja tavoitteena on suunnitella ihmiskeskeisesti palvelumuotoilun menetelmillä palveluliiketoiminnan kentälle uusi asiakas- ja palvelukeskeinen liiketoimintamalli, jonka avulla tullaan saattamaan yhteen nämä kaksi toisilleen vierasta ja erilaista toimintaympäristöä. Taide tuodaan kehitettävän uuden palvelun avulla yritysmaailman asiakastilaan lisäarvoksi. Tavoitteena lisäarvon kautta on tehdä tiloista psykologisesti viihtyisiä ja työhyvinvointia edesauttavia sekä yrityksen brändikuvaa nostattavia. Samalla luodaan taiteilijoille palveluliiketoimintamallin kautta mahdollisuus myydä ja markkinoida omaa ammatillista kompetenssia.
Kehittämistyössä asiakkaan maailma nousee työn keskiöön. Asiakaskeskeinen liiketoimintalogiikka (Customer Dominant Logic) tulokulmana käsittelee arvoa ja sen muodostumista palvelun käytön aikana. Palveluntarjoaja tukee asiakasta palveluprosessissa, kuten tämän opinnäytetyön palveluliiketoimintamallin strategia edellyttää.
Opinnäytetyö on laadullisin menetelmin tehty kehittämistyö, joka noudattaa konstruktiivista tutkimusotetta. Empiirisen tutkimuksen ja kirjallisuuden kautta saadaan lähtökohdat kehittämistehtävän aikana järjestettäviin työpajoihin ja haastatteluihin. Aineisto on kerätty palvelumuotoilun työkaluilla, British Design Counsill:n tuplatimantti prosessimallin vaiheiden (etsiminen, määrittely, kehittäminen ja käytäntö) mukaan.
Tuloksena iteratiivisesta kehittämisprosessista syntyi palvelun prosessimalli, arvonluontimalli sekä lopullinen asiakas- ja palveluliikekeskeinen liiketoimintamalli. Mallit esittelevät visuaalisesti kuinka tämä kehitetty tuleva yritys tulee keskustelemaan asiakkaansa ja sidosryhmien kanssa asiakkaan arvovaatimusten mukaisesti. Kehittämistyössä tehty palveluliikeidea on toteutuskelpoinen. Palvelumalli on kehitetty ja testattu tässä kehittämistyössä tasolle, jossa sitä voidaan lähteä toteuttamaan asiakasympäristöissä sekä jatkojalostamaan liiketoiminta-suunnitelmaksi.