Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kotkan Puumerkin asiakasjohtamisen kehittäminen

Suur-Uski, Olli (2010)

 
Avaa tiedosto
SuurUski_Olli.pdf (196.9Kt)
Lataukset: 


Suur-Uski, Olli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004196572
Tiivistelmä
Tämän tapaustutkimustyön aihe rajautuu asiakasjohtamisen käsitteisiin. Näitä ovat asiakkaiden tunteminen, jota tukee segmentointi, asiakkuuden arvon ymmärtäminen sekä asiakassuhteen seuranta ja jatkuva oppiminen siitä. Tieto asiakkaista pyritään nykyisen asiakasjohtamisajattelun mukaisesti yhdistämään yrityksen strategiaan ja toimiin. Työn taustalla olevalla Kotkan Puumerkin toimipisteellä oli halu kehittää omaa asiakasjohtamistaan, jotta paremmalla toiminnalla voitaisiin saavuttaa suurempi asiakaspääoma. Tärkeimmät keinot tähän ovat asiakas- ja markkinaosuuden kasvattamien. Tavoitteena oli löytää vastauksia ja ratkaisuja siihen, kuinka asiakasjohtamista olisi markkinoilla toimivien asiakkaiden mielipiteitä kuunnellen ja toimintaympäristöä tarkastelemalla kehitettävä.

Työn teoreettinen viitekehys on rakennettu kirjallisiin lähteisiin perustuen asiakasjohtamisen ympärille. Tärkeimmät tutkimusmenetelmät olivat kirjekyselytutkimus ja kirjoituspöytätutkimus. Kirjekyselytutkimus toteutettiin postitse ja suunnattiin nykyisille sekä potentiaalisille asiakkaille. Näin saatiin tietoa lähinnä asiakkaiden näkemyksistä Puumerkin toiminnassa kehittämistä vaativista seikoista. Kyselyllä saavutettuja tuloksia on työssä analysoitu kvantitatiivisesti. Kirjoituspöytätutkimuksessa hyödynnettiin internetiä, lehtiartikkeleita ja toimipistejohtajan haastattelua. Kirjoituspöytätutkimuksella analysoitiin kvalitatiivisesti Puumerkin toimintaympäristö. Kirjoituspöytätutkimuksella saatiin käsitys myös Puumerkin vahvuuksista ja heikkouksista sekä mahdollisista tulevaisuuden tapahtumista.

Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaiden mielestä Puumerkin palvelun tulisi olla joustavampaa ja toimitusten luotettavampia. Näitä voitaisiin kehittää selkeyttämällä yrityksen sisäistä vastuunjakoa ja tiedonkulkua. Toiminnan kehittämisen lisäksi asiakaspääomaa voisi kasvattaa keskittymällä yrityksen vahvuuksiin ja varmistamalla markkinoinnin keinoin, että asiakaskenttä on tietoinen Puumerkin konseptista. Koska vuoropuhelu on asiakasjohtamisen kannalta tärkeää, tulee myyjän ja asiakkaiden henkilökohtaisia kontakteja lisätä. Tähän yksi ratkaisu on myyjien jalkauttamisen ottaminen mukaan strategiaan. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina, koska kirjekyselyyn saatiin kelvollinen määrä vastauksia ja kaikki tutkimusmenetelmät olivat harkittuja ja soveltuvia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste