Näytä suppeat kuvailutiedot

"Mikä minusta tulee isona?" - Sadutusta päiväkodissa

Lehtimäki, Niina; Lähteenmäki, Nea (2010)

dc.contributor.authorLehtimäki, Niina
dc.contributor.authorLähteenmäki, Nea
dc.date.accessioned2010-04-19T07:46:37Z
dc.date.available2010-04-19T07:46:37Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201004156518
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/12643
dc.description.abstractTeimme toiminnallisen opinnäytetyömme eräässä vantaalaisessa päiväkodissa. Toimintaamme osallistui päiväkodin yksi lapsiryhmä, jossa oli 16 lasta. Lapset olivat iältään 3-5-vuotiaita. Aloitimme opinnäytetyöprosessimme keväällä 2009 ja toimintakerrat järjestimme loka-marraskuun 2009 aikana. Toimintakertoja oli yhteensä 14. Opinnäytetyömme oli osa Pilari-hanketta, jonka tavoitteena on lapsen hyvinvoinnin takaaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen kouluissa ja päiväkodeissa. Opinnäytetyömme tavoitteena olikin lapsen hyvinvoinnin takaaminen toimintamme aikana sekä ryhmän yhteisen projektin luominen. Lisäksi opinnäytetyömme tavoitteena oli lapsen kuuleminen ja arvostaminen omana itsenään. Halusimme toiminnallamme tukea myös päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä. Toimintaa suunnitellessamme otimme huomioon omat kiinnostuksen kohteemme sekä päiväkodin toiveet. Halusimme järjestää lapsille mukavaa ohjelmaa, joka poikkeaa päiväkodin normaalista arjesta sekä tarjota toimintaa, jossa lapsen mielikuvitus saa tilaa. Päiväkodista esitettiin toive, että työmme liittyisi lapsen kielen kehityksen tukemiseen. Päädyimme käyttämään työssämme sadutusmenetelmää ja kokosimme lasten saduista ryhmän yhteisen satukirjan, jonka lapset saivat itse myös kuvittaa. Satukirjan teemana oli lasten toiveammatit. Sadutimme lapsia ryhmissä, pareittain sekä yksittäin. Ennen sadutuskertoja tutustuimme lapsiin sekä ammattiteemaan. Viimeinen toimintakerta oli kirjan julkaisutilaisuus, jonne lapset saivat kutsua yhden itselleen läheisen aikuisen. Lapset saivat valmistella tilaisuutta valmistamalla kutsukortit sekä leipomalla juhlaa varten. Arvioimme toimintaamme eri tavoin. Tarkkailimme omaamme sekä toistemme toimintaa ohjauskertojen aikana sekä havainnoimme, miten lapset käyttäytyvät. Pyysimme palautetta lapsilta, päiväkodin henkilökunnalta sekä julkaisutilaisuuden vierailta. Lisäksi keskustelimme toimintakerroistamme yhdessä ja teimme muistiinpanoja. Kokonaisuudessaan opinnäyteyöprosessimme onnistui hyvin. Lapset osallistuivat innokkaasti toimintaamme ja saimme koottua hienon satukirjan. Päiväkodin henkilökunta ja julkaisutilaisuuden vieraat antoivat meille positiivista palautetta. Koimme opinnäytetyön tekemisen mukavaksi ja opettavaiseksi mahdollisuudeksi tutustua työelämään.fi
dc.description.abstract”What will I become?” – Storycrafting in a day care center This thesis project was carried out in a day care center in Vantaa. One group of 16 children, three to five years old, participated in the thesis. The thesis process started in spring 2009 and it consisted of 14 activity sessions arranged during October and November 2009. The thesis was part of Pilari project that promotes children's welfare at schools and day care centres and fights social exclusion. The purpose of this study was to support children’s welfare and to create a story book together with all the children of the group. In addition, one objective of the thesis was to listen to children and appreciate them, just as they are. We also wanted to support the co-operation between day care center and child’s home. In the thesis, the wishes of the day care center and our personal interests were taken into consideration, to create a nice and special programme for the children and to give them an opportunity to use their own imagination. It was in the day care center's interests to support children’s linguistic progress, and thus, we decided to try storycrafting with children and to create a story book of children’s stories. Children were also allowed to illustrate the book. The theme of the book was the dream jobs of these children. Storycrafting was conducted in small groups, as pairs and individually. Before storycrafting sessions, we tried to get to know the children and became familiarized with the theme. The last activity session was the publication ceremony of the story book. Children were allowed to invite one familiar adult to the ceremony they had prepared by making invitation cards and by baking. During the thesis project, we evaluated our work in different ways. We observed our own way to work and followed how children acted with us. Feedback of our activities was asked from the children, the personnel of the day care center and the guests of the publication ceremony. We also discussed the activity sessions together and made some notes. All in all, the thesis project was succesful. The children participated in our activities with pleasure and we managed to do the story book with all the children of the group. The personnel of the day care center and the guests gave us positive feedback. We felt that our thesis was an important and good opportunity to learn more about working life.en
dc.language.isofin
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.title"Mikä minusta tulee isona?" - Sadutusta päiväkodissafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/266
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysasadutusfi
dc.subject.ysasadutfi
dc.subject.ysatoiminnalliset menetelmätfi
dc.subject.ysaryhmätfi
dc.subject.ysalapsetfi
dc.subject.ysakielellinen kehitysfi
dc.subject.ysahyvinvointifi
dc.subject.ysamielikuvitusfi
dc.subject.ysapäiväkoditfi
dc.subject.ysakasvatuskumppanuusfi
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordsadutus
dc.subject.keywordsadut
dc.subject.keywordkasvatuskumppanuus
dc.subject.keywordkielellinen kehitys
dc.subject.keywordhyvinvointi
dc.subject.keywordmielikuvitus
dc.subject.specializationLapsen ja perheen hyvinvoinnin vahvistaminen
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot