Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

LEAN-TOIMINTAMALLIN HYÖHYDTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA

Kosonen, Panu (2017)

 
Avaa tiedosto
Kosonen_Panu_2017.pdf (1.861Mt)
Lataukset: 


Kosonen, Panu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, voidaanko Lean-menetelmää ja työkaluja hyödyntää myös ammatillisen perusopetuksen järjestämisessä. Tavoitteena on löytää toimintatapoja, joilla amma-tillisesta koulutuksesta voitaisiin luoda opetusjärjestelmä, jossa opiskelijoilla on enemmän mahdol-lisuuksia itsenäisiin opintopolkuihin. Itsenäiset opintopolut antavat opiskelijoille mahdollisuuden mukauttaa sekä opetusta että opintoaikaa vastaamaan omia kykyjään.

Opinnäytetyön pohjana on opiskelijoiden ja opettajan näkökulmista laaditut arvovirtakuvaukset (VSM) sekä opiskelijoille tehdyt tulokyselyt. Näiden perusteella on pohdittu Leanin soveltamista opetuksen järjestämiseen. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään kokemuksia Lean-menetelmän hyödyntämisestä sähköalan opetuksen toteutuksessa Pohjois-Karjalan ammattiopiston Kiteen yksikössä.

Kun tulevaisuudessa rakennetaan uusia tiloja, niin suunnittelu pohjaksi kannattaisi ottaa Lean-menetelmän periaatteet. Yhteen suureen tilaan olisi koottu tutkinnon eri aiheisia oppimistehtäviä. Tällaisissa tilaratkaisussa olisi mahdollista hyödyntää yhteisopettajuutta ja se mahdollistaisi ryh-mäkokojen kasvattamisen sekä sijaistus olisi helpompi toteuttaa. Myös samassa tilassa eri tahtiin etenevien opiskelijoiden ohjaaminen on helpompaa kuin perinteisissä luokissa toimiminen. Kun verrataan opiskelijoille tehtävien kyselyiden tuloksia: perinteinen vs. Lean-menetelmä, niin saatai-siin vertailukelpoista tietoa menetelmien paremmuudesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste